Podsumowanie
Dni Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
Dzień Bezpiecznego Internetu ustanowiony został z
inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 r. Od tej pory świętowany jest on na
całym świecie. W tym roku przypadał on na 6 lutego, jednak organizacja
inicjatyw związanych z tak ważnym tematem może i powinna odbywać się przez cały rok.
W naszej szkole koordynatorem akcji była p. Urszula Młynarczyk, która na
początek zaproponowała uczniom udział w szkolnej grze terenowej. Uczniowie
klasy 7 i 8 uczestniczyli w lekcji
online pt.: „Digital Welbeing –
równowaga między online a offline”.
Dotyczyła ona ważnego tematu uzależnienia od Internetu.
Klasa 5 i
6 miała możliwość wcielenia się
w rolę ekspertów i opracowania wskazówek dla rozwiązania problemów, z którymi
może spotkać się każde dziecko używające sieci na co dzień. W zaproponowanej
lekcji informatyki nauczyciel wykorzystał metodę dramy. Ułożone dialogi
uczniowie nagrali na roboty Photon, zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” i zaprezentowali klasie.
Wielkanocne
kodowanie, roboty Photon i generator gier liczbowych na lekcjach matematyki w
klasie IV
O tym, że matematyka jest ciekawa wiedzą uczniowie klasy
4, którzy na lekcjach matematyki rozwijają swoje umiejętności wykorzystując różne,
czasem nieoczywiste materiały dydaktyczne oraz pomoce. Przed świętami mieli
okazję ćwiczyć grafomotorykę oraz koncentrację uzupełniając wielkanocne
kodowanki. Prace przyozdobiły gazetkę ścienną w klasie. Na lekcjach uczniowie
pod opieką p. U. Młynarczyk wykorzystują także roboty Photon zakupione w ramach
programu „Laboratoria Przyszłości”.
Ostatnio sprawdzali swoją wiedzę dotyczącą dzielników i podzielności
rywalizując w grupach. Nauczyciel wykorzystał również generator liczb losowych,
by uczniowie mogli przekonać się, która liczba jest podzielna przez 5.
Program
„Laboratoria Przyszłości” – robot Photon na lekcjach informatyki
Robot edukacyjny Photon to wszechstronne
narzędzie dydaktyczne o charakterze interdyscyplinarnym, które zostało
zaprojektowane z myślą o wspieraniu rozwoju i rozwijaniu kreatywności uczniów w
różnym wieku. Wykorzystanie Photona umożliwia tworzenie sytuacji edukacyjnych,
które systematycznie wspierają mechanizmy uczenia się, jednocześnie wyzwalając
radość i rozbudzając ciekawość poznawczą. Mogli się o tym przekonać uczniowie
klasy 5 i 6, którzy 22 stycznia 2024 r.
pod kierunkiem p. U. Młynarczyk pracowali z wykorzystaniem tego narzędzia na
lekcji informatyki.
Czym jeździ św. Mikołaj?
Okazuje się, że sanie to już przeżytek,
a uczniowie klasy 4, 5 i 6 mają lepsze pomysły na pojazd dla św. Mikołaja.
Wszystko za sprawą klocków Lego Spike, które pozwalaja na rozwijanie
kreatywności i wyobraźni przestrzennej u młodych konstruktorów. To właśnie te,
zakupione w ramach programu „Laboratoria
Przyszłości” pomoce uatrakcyjniły lekcje informatyki w dniu 18 i 19 grudnia 2023 r. Zajęcia
przeprowadziła p. U. Młynarczyk.
Nowe technologie w klasie VII
Na lekcji informatyki w dniu 19.12.2023 r. uczniowie klasy VII z
nauczycielem p. W. Domagałą poznawali zasady działania drukarki 3D i
wykorzystywały roboty Photon. Korzystając z aplikacji PhotonEdu uczniowie
programowali roboty. Na lekcjach wykorzystywano narzędzia zakupione w ramach
programu „Laboratoria Przyszłości”.
Pierwsze spotkanie czwartoklasistów z klockami Lego Spike
W dniu 7.11.2023 r. na lekcji informatyki uczniowie klasy czwartej mieli
okazję poznać możliwości klocków Lego Spike, które zostały zakupione w ramach
programu „Laboratoria Przyszłości”.
Nowe technologie w służbie tradycji
W dniu 2.11.2023 r. uczniowie klas 7 i 8, pod opieką pani Urszuli
Młynarczyk, mieli okazję tworzyć ozdoby bożonarodzeniowe przy pomocy pisaków
3D. Zostały one zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”, który realizuje nasza szkoła. Zobaczcie
efekty ich pracy.
Lekcje z wykorzystaniem robotów Photon
Klasy 4-6 na zajęciach informatyki,
prowadzonych przez p. U. Młynarczyk, wykorzystywały roboty Photon. Korzystając
z aplikacji PhotonEdu w funkcji Photon Blocks, uczniowie programowali roboty,
wykazując się umiejętnościami planowania oraz mierzenia za pomocą linijki i
kątomierza. Takie zajęcia to atrakcyjna dla uczniów, wykorzystująca treści
programowe różnych przedmiotów, forma nauki. Na lekcjach wykorzystywano
narzędzia zakupione w ramach programu „Laboratoria
Przyszłości”.
Robótki na drutach w klasie VI
W dniu 23.10.2023 r. uczniowie klasy VI na lekcji techniki z p. Leszkiem
Więckowskim ćwiczyli dziergania na drutach. Korzystali z drutów i włóczki
zakupionych z programu „Laboratoria
Przyszłości”.
Warsztaty „Robótki ręczne – szydełkowanie, tkactwo, robótki
na drutach”
W dniu 19.10.2023 r. odbyły się dwugodzinne warsztaty „Robótki ręczne –
szydełkowanie, tkactwo, robótki na drutach” zorganizowane przez p. W Domagałę.
W ramach zajęć uczniowie uczyli się szydełkować i robić na drutach. Pracowali
na zajęciach z zapałem. Na zajęciach wykorzystano materiały zakupione w ramach
programu „Laboratoria Przyszłości”
(druty, szydełka, włóczki, nożyki, nożyczki, kordonki).
Laboratoria Przyszłości. Wizualizer
Dzięki programowi „Laboratoria Przyszłości” możemy wykorzystywać na lekcjach nowoczesne
technologie. Przykładem może być wizualizer, który wspomaga proces dydaktyczny
i urozmaica zajęcia.
Rozwijamy swoje pasje – krosna tkackie
W dniu 9 marca 2023 r. w ramach lekcji techniki uczniowie stawiali swoje
pierwsze kroki w pracy na krosnach tkackich. Uczniowie dowiedzieli się co to są
krosna i do czego służą, co to jest osnowa i wątek. Krosna zostały zakupione w
ramach programu „Laboratoria
Przyszłości”.
Szydełkowanie w klasie VI
Na lekcjach techniki w dniach 12 i 19 stycznia 2023 r. uczniowie
klasy VI stawiali swoje pierwsze kroki w szydełkowaniu. Niektórzy podczas zajęć
stwierdzili, że to jest dla nich za trudne. Musieli zatem uzbroić się w
cierpliwość. Myślę, że z czasem posługiwanie się szydełkiem stanie się dla nich
przyjemnością. Mimo trudności uczniowie nie poddawali się, tworząc swoje
pierwsze bransoletki. Szydełka i kordonek zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Zabawy z Photonami małych i dużych
W dniu 12.01.2023 r. nauczyciele naszej szkoły zapoznali się z
możliwościami robotów Photon. Szkolenie poprowadziła pani Urszula Młynarczyk.
Nauczyciele z chęcią wykorzystali ich możliwości na swoich lekcjach. Na
zdjęciach klasa druga wraz z wychowawcą Waldemarem Terechem. #program „Laboratoria Przyszłości”
Pierwsze spotkanie z robotami Photon
Na początku stycznia uczniowie klas 4 i
5 mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi możliwościami robocików Photon,
które zostały zakupione w ramach programu „Laboratoria
Przyszłości”. Uczniowie aktywnie brali udział w lekcjach informatyki łączac
zabawę oraz naukę programowania.
Mikołajkowe spotkanie z Lego Spike
6
grudnia 2022 r. uczniowie klasy 4 mieli okazję zbudować pojazdy
wykorzystując do tego celu klocki Lego Spike zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Uczniowie
wykonywali swoje zadanie z wielkim zaangażowaniem, poznając przy tym zasady
działania klocków.
Stacja lutownicza w klasie VI
W dniu 01.12.2022 r. uczniowie klasy VI na lekcji techniki zapoznali się z
budową i zasadami działania stacji lutowniczej zakupionej w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Stacje
lutownicze mają wiele zastosowań: lutowanie i wylutowywanie kondensatorów,
oporników i tranzystorów elementów elektronicznych, kompletowanie płytek
drukowanych, lutowanie kabli i drutów, tworzenie stabilnych połączeń w modelarstwie…
„Robótki na drutach” w klasie III
W dniu 24.11.2022 r. uczniowie klasy III z wychowawczynią p. M. Stawiarz próbowali swoich sił w
robótkach na drutach. Dzieci poznały podstawy robienia na drutach i
prawidłowego ułożenia dłoni. Wykonali pierwsze ściegi wykorzystując druty i
włóczkę zakupione w ramach programu „Laboratoria
Przyszłości”.
Szycie na filcu – czyli tańcowała igła z nitką…
Uczniowie klasy 7 na zajęciach plastyki (23.11.2022 r.) pod opieką pani Doroty
Marcinkowskiej zmierzyli się z świątecznym wyzwaniem szycia ozdób choinkowych
używając igieł i nici zakupionych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Siódmoklasiści sprawnie operując igłą i
nitką tworzyli filcowe zawieszki na choinkę.
Ujęcia mistrzów – czyli pierwsze kroki filmowania…
Uczniowie klasy 7 na zajęciach plastyki (16.11.2022 r.) pod opieką pani Doroty
Marcinkowskiej zmierzyli się z nowym wyzwaniem używając sprzętu zakupionego w
ramach programu „Laboratoria
Przyszłości”. Filmowanie, bo o nim mowa, jak każde rzemiosło czy też
sztuka, wymaga odpowiedniej techniki. Istnieje cały zbiór zasad oraz technik
wykorzystywanych podczas filmowania, które próbowali poznać początkujący
amatorzy kręcenia filmików z kasy 7.
Pierwsze spotkanie z Lego Spike
Na zajęciach informatyki 20 października uczniowie klasy 5
rozwijali swoją wyobraźnię oraz zmysł technologiczny budując pierwsze roboty z
klocków Lego Spike. Uczniowie poznali zasady działania poszczególnych elementów
zestawu zakupionego w ramach programu „Laboratoria
Przyszłości”.
Odkrywamy nowe pasje (robótki na drutach)
Na lekcji techniki (04.10.2022 r.) z p. W. Domagałą uczniowie klasy V próbowali odkryć
nowe pasje. Tym razem były to robótki na drutach. Czy ja w ogóle nadaję się do
robienia drutach? – padały pytania. Zdecydowania tak!!! Dzieci poznały podstawy
robienia na drutach i prawidłowego ułożenia dłoni. Wykorzystując druty i
włóczkę zakupione w ramach programu „Laboratoria
Przyszłości” wykonali pierwsze ściegi.
Martwa natura w obiektywie
Na lekcji plastyki (03.10.2022 r.) z p. M Pacholec uczniowie wykorzystując aparat
zakupiony w ramach programu „Laboratoria
Przyszłości” fotografowali martwą naturę. Próbując pokazać ją z różnej
perspektywy, ukazać nietypowy kadr, światłocień…
Podróże małe i duże
Z okazji Dnia Chłopaka nasi uczniowie
wybrali się w podróż dookoła świata. Chłopcy odwiedzili charakterystyczne
miejsca w Europie, natomiast dziewczynki wyleciały za Ocean. W sesji
wykorzystany został green screen zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
UWAGA KONKURS DLA KLAS 1-6:
Jakie miejsca odwiedziły dzieci? Proszę
o wymienienie nazw wszystkich krajów. Odpowiedzi na kartkach można oddać do
pani Urszuli Młynarczyk do dnia 12.10.2022
r.
Oblęgorek w obiektywie uczniów
W czasie wycieczki do Oblęgorka
uczniowie mieli okazję samodzielnie wykonać fotoreportaż wykorzystując aparat zakupiony
w ramach programu „Laboratoria
Przyszłości”. Zadanie wykonywali z wielkim zaangażowaniem i poświęceniem.
Efektem tych starań są przepiękne
fotografie, do których obejrzenia zapraszamy – (kliknij w link poniżej).
Europejski Dzień Języków
Już niebawem będziemy świętować
Europejski Dzień Języków. Z tej okazji uczniowie klasy ósmej „wyczarowali” na
lekcji informatyki Wieżę Eiffla. Wszystko to za sprawą pisaków 3D zakupionych w
ramach programu „Laboratoria
Przyszłości”. Bawili się przy tym świetnie.
Szkoła
Podstawowa im. Jakuba Szelesta w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości” otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 60.000,00 zł.
W 2022
roku szkoła w ramach programu zostały zakupione:
• BLENDY
GLAREONE 7-W-1 – 1 sztuka
• KLOCKI
LEGO EDUCATION SPIKE PRIME – 3 zestawy
• DŁUGOPISY
3D POLAROID PLAY + 3D – 4 sztuki
• TABLETY
LENOVO DO ROBOTÓW EDUKACYJNYCH PHOTON EDU – 5 sztuk
• LISTWY
QOLTEC 3M 6 GNIAZD – 2 sztuki
• SZAFA
METALOWA Z PÓLKAMI – 1 sztuka
• MASZYNA
DO SZYCIA – 1 sztuka
• PRACOWNIA
ROBÓTEK RĘCZNYCH – ZESTAW PRO B – 1 sztuka
• KROSNO
DUŻE – 5sztuk
• WŁOCZKA
MIX 14 KOLORÓW – 2 kpl
• ZESTAW
NICI TALIA 24 KOLORY – 2 sztuki
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny
sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje
zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół
zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
Szkoła
Podstawowa im. Jakuba Szelesta w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości” otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 60.000,00 zł. Kwota ta została przeznaczona
na zakup urządzeń rozwijających kompetencje kreatywne i techniczne wśród
uczniów.
W 2021
roku szkoła w ramach programu zostały zakupione:
• DRUKARKA
3D MAKERBOT SKETCH Z FILAMENTAMI BIODEGRADOWALNYMI – 1 sztuka
• NOTEBOOK
DO DRUKARKI 3D – 1 sztuka
• MIKROKONTROLER
Z AKCESORIAMI – 1 sztuka
• NOTEBOOK
DO MIKROKONTROLERA – 1 sztuka
• ROBOTY
EDUKACYJNE PHOTON EDU Z AKCESORIAMI – 5 sztuk
• APARAT
CYFROWY Z AKCESORIAMI – 1 sztuka
• STATYW
FOTOGRAFICZNY Z AKCESORIAMI – 1 sztuka
• OŚWIETLENIE
DO REALIZACJI NAGRAŃ – 1 sztuka
• MIKROFON
KIERUNKOWY – 1 sztuka
• GIMBAL
DJI RONNIN DO APARATU – 1 sztuka
• TŁO
FOTOGRAFICZNE GRENNSCREEN – 1sztuka
• STACJA
LUTOWNICZA Z AKCESORIAMI – 1 zestaw
• MIKROPORT
Z AKCESORIAMI – 1sztuk
• WIZUALIZER
KOMPATYBILNY Z MIKROSKOPEM – 2 sztuki
Szkoła została wyposażona w nowoczesny
sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia lekcyjne i pozwoli uczniom rozwijać swoje
zainteresowania w ramach obowiązkowych oraz pozalekcyjnych zajęć edukacyjnych,
kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości to rządowa inicjatywa
finansowana z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 i realizująca jeden z
postulatów „Polskiego Ładu”. W ramach tego przedsięwzięcia nasza szkoła
otrzymała środki finansowe w wysokości 60.000,00
zł na zakup wyposażenia służącego uczniom do rozwijania kompetencji, takich
jak współpraca, kreatywność, umiejętność rozwiązywania problemów czy znajomość
nowych technologii. Katalog wyposażenia zawiera wiele pozycji, które
umożliwiają zakup wyposażenia – od narzędzi do prac ręcznych, przez drukarki 3D
i roboty edukacyjne, po sprzęt do realizacji nagrań audio-wideo.