Podsumowanie Dni Bezpiecznego Internetu w naszej szkole

 

Dzień Bezpiecznego Internetu ustanowiony został z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 r. Od tej pory świętowany jest on na całym świecie. W tym roku przypadał on na 6 lutego, jednak organizacja inicjatyw związanych z tak ważnym tematem może i powinna odbywać się przez cały rok.

W naszej szkole koordynatorem akcji była p. Urszula Młynarczyk, która na początek zaproponowała uczniom udział w szkolnej grze terenowej. Uczniowie klasy 7 i 8 uczestniczyli w lekcji online pt.: „Digital Welbeing równowaga między online a offline. Dotyczyła ona ważnego tematu uzależnienia od Internetu.

Klasa 5 i 6 miała możliwość wcielenia się w rolę ekspertów i opracowania wskazówek dla rozwiązania problemów, z którymi może spotkać się każde dziecko używające sieci na co dzień. W zaproponowanej lekcji informatyki nauczyciel wykorzystał metodę dramy. Ułożone dialogi uczniowie nagrali na roboty Photon, zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” i zaprezentowali klasie.

 

 

Wielkanocne kodowanie, roboty Photon i generator gier liczbowych na lekcjach matematyki w klasie IV

 

O tym, że matematyka jest ciekawa wiedzą uczniowie klasy 4, którzy na lekcjach matematyki rozwijają swoje umiejętności wykorzystując różne, czasem nieoczywiste materiały dydaktyczne oraz pomoce. Przed świętami mieli okazję ćwiczyć grafomotorykę oraz koncentrację uzupełniając wielkanocne kodowanki. Prace przyozdobiły gazetkę ścienną w klasie. Na lekcjach uczniowie pod opieką p. U. Młynarczyk wykorzystują także roboty Photon zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Ostatnio sprawdzali swoją wiedzę dotyczącą dzielników i podzielności rywalizując w grupach. Nauczyciel wykorzystał również generator liczb losowych, by uczniowie mogli przekonać się, która liczba jest podzielna przez 5.

 

 

Program „Laboratoria Przyszłości” – robot Photon na lekcjach informatyki

 

Robot edukacyjny Photon to wszechstronne narzędzie dydaktyczne o charakterze interdyscyplinarnym, które zostało zaprojektowane z myślą o wspieraniu rozwoju i rozwijaniu kreatywności uczniów w różnym wieku. Wykorzystanie Photona umożliwia tworzenie sytuacji edukacyjnych, które systematycznie wspierają mechanizmy uczenia się, jednocześnie wyzwalając radość i rozbudzając ciekawość poznawczą. Mogli się o tym przekonać uczniowie klasy 5 i 6, którzy 22 stycznia 2024 r. pod kierunkiem p. U. Młynarczyk pracowali z wykorzystaniem tego narzędzia na lekcji informatyki.

 

 

Czym jeździ św. Mikołaj?

 

Okazuje się, że sanie to już przeżytek, a uczniowie klasy 4, 5 i 6 mają lepsze pomysły na pojazd dla św. Mikołaja. Wszystko za sprawą klocków Lego Spike, które pozwalaja na rozwijanie kreatywności i wyobraźni przestrzennej u młodych konstruktorów. To właśnie te, zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” pomoce uatrakcyjniły lekcje informatyki w dniu 18 i 19 grudnia 2023 r. Zajęcia przeprowadziła p. U. Młynarczyk.

 

 

Nowe technologie w klasie VII

 

Na lekcji informatyki w dniu 19.12.2023 r. uczniowie klasy VII z nauczycielem p. W. Domagałą poznawali zasady działania drukarki 3D i wykorzystywały roboty Photon. Korzystając z aplikacji PhotonEdu uczniowie programowali roboty. Na lekcjach wykorzystywano narzędzia zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

 

 

Pierwsze spotkanie czwartoklasistów z klockami Lego Spike

 

W dniu 7.11.2023 r. na lekcji informatyki uczniowie klasy czwartej mieli okazję poznać możliwości klocków Lego Spike, które zostały zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

 

 

Nowe technologie w służbie tradycji

 

W dniu 2.11.2023 r. uczniowie klas 7 i 8, pod opieką pani Urszuli Młynarczyk, mieli okazję tworzyć ozdoby bożonarodzeniowe przy pomocy pisaków 3D. Zostały one zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”, który realizuje nasza szkoła. Zobaczcie efekty ich pracy.

 

 

Lekcje z wykorzystaniem robotów Photon

 

Klasy 4-6 na zajęciach informatyki, prowadzonych przez p. U. Młynarczyk, wykorzystywały roboty Photon. Korzystając z aplikacji PhotonEdu w funkcji Photon Blocks, uczniowie programowali roboty, wykazując się umiejętnościami planowania oraz mierzenia za pomocą linijki i kątomierza. Takie zajęcia to atrakcyjna dla uczniów, wykorzystująca treści programowe różnych przedmiotów, forma nauki. Na lekcjach wykorzystywano narzędzia zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

 

 

Robótki na drutach w klasie VI

 

W dniu 23.10.2023 r. uczniowie klasy VI na lekcji techniki z p. Leszkiem Więckowskim ćwiczyli dziergania na drutach. Korzystali z drutów i włóczki zakupionych z programu „Laboratoria Przyszłości”.

 

 

Warsztaty „Robótki ręczne – szydełkowanie, tkactwo, robótki na drutach”

 

W dniu 19.10.2023 r. odbyły się dwugodzinne warsztaty „Robótki ręczne – szydełkowanie, tkactwo, robótki na drutach” zorganizowane przez p. W Domagałę. W ramach zajęć uczniowie uczyli się szydełkować i robić na drutach. Pracowali na zajęciach z zapałem. Na zajęciach wykorzystano materiały zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” (druty, szydełka, włóczki, nożyki, nożyczki, kordonki).

 

 

Laboratoria Przyszłości. Wizualizer

 

Dzięki programowi „Laboratoria Przyszłości” możemy wykorzystywać na lekcjach nowoczesne technologie. Przykładem może być wizualizer, który wspomaga proces dydaktyczny i urozmaica zajęcia.

 

 

Rozwijamy swoje pasje – krosna tkackie

 

W dniu 9 marca 2023 r. w ramach lekcji techniki uczniowie stawiali swoje pierwsze kroki w pracy na krosnach tkackich. Uczniowie dowiedzieli się co to są krosna i do czego służą, co to jest osnowa i wątek. Krosna zostały zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

 

 

Szydełkowanie w klasie VI

 

Na lekcjach techniki w dniach 12 i 19 stycznia 2023 r. uczniowie klasy VI stawiali swoje pierwsze kroki w szydełkowaniu. Niektórzy podczas zajęć stwierdzili, że to jest dla nich za trudne. Musieli zatem uzbroić się w cierpliwość. Myślę, że z czasem posługiwanie się szydełkiem stanie się dla nich przyjemnością. Mimo trudności uczniowie nie poddawali się, tworząc swoje pierwsze bransoletki. Szydełka i kordonek zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

 

 

Zabawy z Photonami małych i dużych

 

W dniu 12.01.2023 r. nauczyciele naszej szkoły zapoznali się z możliwościami robotów Photon. Szkolenie poprowadziła pani Urszula Młynarczyk. Nauczyciele z chęcią wykorzystali ich możliwości na swoich lekcjach. Na zdjęciach klasa druga wraz z wychowawcą Waldemarem Terechem. #program „Laboratoria Przyszłości”

 

 

Pierwsze spotkanie z robotami Photon

 

Na początku stycznia uczniowie klas 4 i 5 mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi możliwościami robocików Photon, które zostały zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Uczniowie aktywnie brali udział w lekcjach informatyki łączac zabawę oraz naukę programowania.

 

 

Mikołajkowe spotkanie z Lego Spike

 

6 grudnia 2022 r. uczniowie klasy 4 mieli okazję zbudować pojazdy wykorzystując do tego celu klocki Lego Spike zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Uczniowie wykonywali swoje zadanie z wielkim zaangażowaniem, poznając przy tym zasady działania klocków.

 

 

Stacja lutownicza w klasie VI

 

W dniu 01.12.2022 r. uczniowie klasy VI na lekcji techniki zapoznali się z budową i zasadami działania stacji lutowniczej zakupionej w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Stacje lutownicze mają wiele zastosowań: lutowanie i wylutowywanie kondensatorów, oporników i tranzystorów elementów elektronicznych, kompletowanie płytek drukowanych, lutowanie kabli i drutów, tworzenie stabilnych połączeń w modelarstwie…

 

 

„Robótki na drutach” w klasie III

 

W dniu 24.11.2022 r. uczniowie klasy III z wychowawczynią  p. M. Stawiarz próbowali swoich sił w robótkach na drutach. Dzieci poznały podstawy robienia na drutach i prawidłowego ułożenia dłoni. Wykonali pierwsze ściegi wykorzystując druty i włóczkę zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

 

 

Szycie na filcu – czyli tańcowała igła z nitką…

 

Uczniowie klasy 7 na zajęciach plastyki (23.11.2022 r.) pod opieką pani Doroty Marcinkowskiej zmierzyli się z świątecznym wyzwaniem szycia ozdób choinkowych używając igieł i nici zakupionych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Siódmoklasiści sprawnie operując igłą i nitką tworzyli filcowe zawieszki na choinkę.

 

 

Ujęcia mistrzów – czyli pierwsze kroki filmowania…

 

Uczniowie klasy 7 na zajęciach plastyki (16.11.2022 r.) pod opieką pani Doroty Marcinkowskiej zmierzyli się z nowym wyzwaniem używając sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Filmowanie, bo o nim mowa, jak każde rzemiosło czy też sztuka, wymaga odpowiedniej techniki. Istnieje cały zbiór zasad oraz technik wykorzystywanych podczas filmowania, które próbowali poznać początkujący amatorzy kręcenia filmików z kasy 7.

 

 

Pierwsze spotkanie z Lego Spike

 

Na zajęciach informatyki 20 października uczniowie klasy 5 rozwijali swoją wyobraźnię oraz zmysł technologiczny budując pierwsze roboty z klocków Lego Spike. Uczniowie poznali zasady działania poszczególnych elementów zestawu zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

 

 

Odkrywamy nowe pasje (robótki na drutach)

 

Na lekcji techniki (04.10.2022 r.) z p. W. Domagałą uczniowie klasy V próbowali odkryć nowe pasje. Tym razem były to robótki na drutach. Czy ja w ogóle nadaję się do robienia drutach? – padały pytania. Zdecydowania tak!!! Dzieci poznały podstawy robienia na drutach i prawidłowego ułożenia dłoni. Wykorzystując druty i włóczkę zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” wykonali pierwsze ściegi.

 

 

Martwa natura w obiektywie

 

Na lekcji plastyki (03.10.2022 r.) z p. M Pacholec uczniowie wykorzystując aparat zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” fotografowali martwą naturę. Próbując pokazać ją z różnej perspektywy, ukazać nietypowy kadr, światłocień…

 

 

Podróże małe i duże

 

Z okazji Dnia Chłopaka nasi uczniowie wybrali się w podróż dookoła świata. Chłopcy odwiedzili charakterystyczne miejsca w Europie, natomiast dziewczynki wyleciały za Ocean. W sesji wykorzystany został green screen zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

UWAGA KONKURS DLA KLAS 1-6:

Jakie miejsca odwiedziły dzieci? Proszę o wymienienie nazw wszystkich krajów. Odpowiedzi na kartkach można oddać do pani Urszuli Młynarczyk do dnia 12.10.2022 r.

 

 

Oblęgorek w obiektywie uczniów

 

W czasie wycieczki do Oblęgorka uczniowie mieli okazję samodzielnie wykonać fotoreportaż wykorzystując aparat zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Zadanie wykonywali z wielkim zaangażowaniem i poświęceniem.

 

 

Efektem tych starań są przepiękne fotografie, do których obejrzenia zapraszamy – (kliknij w link poniżej).

 

 

Europejski Dzień Języków

 

Już niebawem będziemy świętować Europejski Dzień Języków. Z tej okazji uczniowie klasy ósmej „wyczarowali” na lekcji informatyki Wieżę Eiffla. Wszystko to za sprawą pisaków 3D zakupionych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Bawili się przy tym świetnie.

 

 

Szkoła Podstawowa im. Jakuba Szelesta w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości” otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 60.000,00 zł.

W 2022 roku szkoła w ramach programu zostały zakupione:

          BLENDY GLAREONE 7-W-1 – 1 sztuka

          KLOCKI LEGO EDUCATION SPIKE PRIME – 3 zestawy

          DŁUGOPISY 3D POLAROID PLAY + 3D – 4 sztuki

          TABLETY LENOVO DO ROBOTÓW EDUKACYJNYCH PHOTON EDU – 5 sztuk

          LISTWY QOLTEC 3M 6 GNIAZD – 2 sztuki

          SZAFA METALOWA Z PÓLKAMI – 1 sztuka

          MASZYNA DO SZYCIA – 1 sztuka

          PRACOWNIA ROBÓTEK RĘCZNYCH – ZESTAW PRO B – 1 sztuka

          KROSNO DUŻE – 5sztuk

          WŁOCZKA MIX 14 KOLORÓW – 2 kpl

          ZESTAW NICI TALIA 24 KOLORY – 2 sztuki

Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.

 

 

Szkoła Podstawowa im. Jakuba Szelesta w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości” otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 60.000,00 zł. Kwota ta została przeznaczona na zakup urządzeń rozwijających kompetencje kreatywne i techniczne wśród uczniów.

W 2021 roku szkoła w ramach programu zostały zakupione:

          DRUKARKA 3D MAKERBOT SKETCH Z FILAMENTAMI BIODEGRADOWALNYMI – 1 sztuka

          NOTEBOOK DO DRUKARKI 3D – 1 sztuka

          MIKROKONTROLER Z AKCESORIAMI – 1 sztuka

          NOTEBOOK DO MIKROKONTROLERA – 1 sztuka

          ROBOTY EDUKACYJNE PHOTON EDU Z AKCESORIAMI – 5 sztuk

          APARAT CYFROWY Z AKCESORIAMI – 1 sztuka

          STATYW FOTOGRAFICZNY Z AKCESORIAMI – 1 sztuka

          OŚWIETLENIE DO REALIZACJI NAGRAŃ – 1 sztuka

          MIKROFON KIERUNKOWY – 1 sztuka

          GIMBAL DJI RONNIN DO APARATU – 1 sztuka

          TŁO FOTOGRAFICZNE GRENNSCREEN – 1sztuka

          STACJA LUTOWNICZA Z AKCESORIAMI – 1 zestaw

          MIKROPORT Z AKCESORIAMI – 1sztuk

          WIZUALIZER KOMPATYBILNY Z MIKROSKOPEM – 2 sztuki

Szkoła została wyposażona w nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia lekcyjne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania w ramach obowiązkowych oraz pozalekcyjnych zajęć edukacyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.

 

 

Laboratoria Przyszłości

 

Laboratoria Przyszłości to rządowa inicjatywa finansowana z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 i realizująca jeden z postulatów „Polskiego Ładu”. W ramach tego przedsięwzięcia nasza szkoła otrzymała środki finansowe w wysokości 60.000,00 zł na zakup wyposażenia służącego uczniom do rozwijania kompetencji, takich jak współpraca, kreatywność, umiejętność rozwiązywania problemów czy znajomość nowych technologii. Katalog wyposażenia zawiera wiele pozycji, które umożliwiają zakup wyposażenia – od narzędzi do prac ręcznych, przez drukarki 3D i roboty edukacyjne, po sprzęt do realizacji nagrań audio-wideo.