„Przyjaciele Zippiego”
„Przyjaciele
Zippiego” to międzynarodowy program promocji zdrowia
psychicznego, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych
dzieci w wieku 5-8 lat. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania
nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi
ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy
trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci. Projekt
realizuje klasa II z wych. p. A. Kędzior.
Koordynatorem działań jest p. M. Graczak.
Projekt Krokus
Projekt
Krokus zainicjowany został przez Holocaust Education
Trust Ireland. Polskim koordynatorem projektu jest
Żydowskie Muzeum Galicja. Krokus. Celem projektu Krokus jest zapoznanie uczniów
z tematyką Holokaustu, rozbudzenie w nich świadomości niebezpieczeństw i
zagrożeń wynikających z dyskryminacji, uprzedzeń, fanatyzmu, nietolerancji,
uwrażliwienie na krzywdę drugiego człowieka. Symbolem projektu są żółte krokusy
sadzone przez uczniów. Żółte krokusy upamiętniają dzieci – ofiary Holokaustu.
Koordynator projektu: M. Graczak, M. Pacholec, W. Domagała.
Projekt StoryLab – laboratorium opowieści w
klasie V
„StoryLab” to autorski projekt edukacyjny, który
koncentruje się na rozwijaniu umiejętności tworzenia opowieści z wykorzystaniem
aktywnych metod pracy z uczniem.
Główne cele projektu:
1. Promowanie kreatywności i
wyobraźni poprzez zachęcanie uczestników do tworzenia własnych opowieści oraz
wspólne rozwijanie projektów, co sprzyja rozwojowi wyobraźni.
2. Wspieranie umiejętności
pracy w grupie poprzez wymianę pomysłów, współtworzenie projektów oraz
budowanie relacji zespołowych.
3. Kształtowanie
umiejętności tworzenia treści cyfrowych, w tym blogów i podcastów.
4. Budowanie wspólnoty
literackiej i kultury czytelniczej w szkole poprzez wspólne tworzenie książki
zawierającej opowieści uczniów.
Działania projektowe, z którymi zmierzą
się uczniowie klasy piątej to:
Warsztaty z elementami storytellingu: Organizacja cyklu warsztatów, podczas
których uczniowie będą uczyć się technik twórczego pisania. Wszystko to w
oparciu o aktywne metody pracy: karty i kostki opowieści, stolikowe gry
storytellingowe, storyboarding (przygotowanie ilustracji lub graficznych
reprezentacji kluczowych momentów opowieści na planszach, co pomaga w
zrozumieniu struktury narracji).
Tworzenie audiobooków: Zachęcanie uczniów do nagrywania
audiobooków swoich opowieści, co pozwoli na rozwijanie ich umiejętności
prezentacji i wyrażania siebie.
Tworzenie książki: Zachęcanie uczniów do wspólnego
tworzenia książki zawierającej ich opowieści (lub jedną opowieść utworzoną
podczas warsztatów). Książka będzie wydana i udostępniona w bibliotece
szkolnej.
Kształtowanie kompetencji cyfrowych: zakładanie bloga, nagrywanie podcastów,
obróbka cyfrowa i montaż krótkiego filmu. Wszystko po to, aby utrwalać
opowieści uczniów oraz aktywizować ich do twórczej pracy.
Pomysłodawcą i koordynatorem projektu
jest Anna Piwowarska.
Nasza placówka w roku szkolnym 2023/2024 bierze
udział w Międzynarodowym Projekcie Czytelniczym „Magiczna Moc Bajek”
Autorski projekt edukacyjny „Emocje w
pastelach”
Celem projektu „Emocje w
Pastelach” jest rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych u najmłodszych
dzieci. Poprzez kreatywne i terapeutyczne zajęcia, dzieci będą miały okazję
zgłębiać swoje emocje, zdobywać umiejętności rozpoznawania uczuć u siebie i
innych, a także budować zdrowe relacje społeczne.
Cele szczegółowe projektu:
1. Wspieranie rozwoju
empatii i umiejętności rozumienia uczuć innych.
2. Uczenie dzieci wyrażania
swoich emocji w sposób konstruktywny i bez przemocy.
3. Zwiększenie
samoświadomości emocjonalnej dzieci.
4. Tworzenie bezpiecznej
przestrzeni do wyrażania i dzielenia się emocjami.
5. Zachęcanie do kreatywnego
wyrażania uczuć poprzez sztukę i wyrażanie siebie w twórczy sposób.
Metody pracy:
Projekt opiera się na
kreatywnych i interaktywnych zajęciach prowadzonych przez pedagoga szkolnego i
specjalnego – p. Annę Piwowarską i psychologa – p. M Stachurę. Wykorzystane
zostaną autorskie materiały, takie jak bajki terapeutyczne i malowanki, aby
pomóc dzieciom zrozumieć i wyrazić swoje emocje w sposób dostosowany do ich
wieku i potrzeb. Malowanie pastelami stanie się narzędziem do terapeutycznego
wyrażania uczuć. Po sesjach malowania dzieci będą miały czas na dyskusje i
rozmowy na temat swoich obrazów oraz emocji, jakie reprezentują. Pedagog i
psycholog będą wspierać dzieci w rozwijaniu umiejętności wyrażania i rozumienia
swoich uczuć. Projekt „Emocje w Pastelach” zakłada elastyczność i dostosowanie
do indywidualnych potrzeb dzieci. Grupa uczestników będzie miała często wpływ
na rozwijające się tematy zajęć oraz na kreację bohatera bajki terapeutycznej.
To oznacza, że treści i działania projektu będą dostosowywane do bieżących
potrzeb i zainteresowań dzieci, co pozwoli im lepiej zrozumieć i radzić sobie
ze swoimi emocjami.