Rok szkolny 2007/2008

Wycieczki klas IV-VI do Warszawy i Krakowa w ramach projektu unijnego „Oblicza patriotyzmu – śladami Jakuba Szelesta.

 

Rok szkolny 2009/2010

Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy

 

14.06.2010 pokazem dla Rodziców zakończył się II etap projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. Uczestnikami byli uczniowie klasy pierwszej. Koncepcja projektu oparta jest na założeniu, że każde dziecko jest zdolne a rolą dorosłych jest te zdolności dostrzec, rozwijać i wspierać. Projekt realizowany był na zajęciach obowiązkowych jak i pozalekcyjnych. W sali „pierwszaków” zorganizowano Dziecięce Ośrodki Zainteresowań, które zostały wyposażone w wielofunkcyjne środki dydaktyczne pozwalające na wspieranie i rozwijanie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego. Uczniowie z ogromną radością i dużym zapałem uczestniczyli w zajęciach. Każdy z uczestników mógł rozwijać swoje zainteresowania, a przy odpowiednim ukierunkowaniu przez nauczyciela uzupełniać swoje „słabe” strony. Pokaz umiejętności i efektów realizowanych w trakcie nietypowych zajęć, łączących zabawę z nauką obserwowany był przez Rodziców. Mogli oni poznać uzdolnienia, nieznane zainteresowania i postępy własnych dzieci. Była to niezapomniana, pełna radości lekcja wnosząca wiele refleksji dla rodziców, uczniów i nauczycieli.

 

   

 

Rok szkolny 2010/2011

Wycieczka do Sandomierza

W dniu 23.09.2010r. uczniowie z klasy IVb uczestniczyli w wycieczce do Sandomierza. Zwiedzali Sandomierz „ścieżką legend” – pod opieką przewodnika przeszli Podziemną Trasą Turystyczną (słynnymi sandomierskimi lochami XV, XVI w.), gdzie według legendy dzielna Halina Krępianka oddała swoje życie ratując Sandomierz przed wojskiem tatarskim; spacerowali po dziedzińcu Zamku Sandomierskiego; po Rynku – wysłuchali opowieści o orle z Ratuszowej wieży; zwiedzili Zbrojownię Rycerską – gdzie można było dowiedzieć się o sławnym rycerzu Zawiszy Czarnym, przymierzyć zbroję, wziąć do ręki prawdziwy miecz rycerski...J. Jesienne słońce dodało wyjątkowego uroku pięknej panoramie miasta, którą dzieci podziwiały ze szczytu Bramy Opatowskiej.

Wyjazd zorganizowany został w ramach projektu: Cudze chwalicie, swego nie znacie – Popularyzacja edukacji regionalnej wśród uczniów Szkoły Podstawowej w Dębskiej Woli, realizowanego przez Stowarzyszenie Dobrych Inicjatyw „Zbrza”  w partnerstwie ze Szkołą Podstawową w Dębskiej Woli,  dofinansowanego przez Urząd Marszałkowski w Kielcach.

              

Wycieczka do Kurozwęk

W dniu 23.09.2010r. uczniowie klas I-III uczestniczyli w wycieczce do Kurozwęk. W programie znalazły się: zwiedzanie zespołu pałacowego, rajd safari wśród ogromnych bizonów, zwiedzanie mini zoo, wejście do labiryntu kukurydzy (z wyjściem było trudniej… J). Piękna pogoda i okolica wyjątkowo sprzyjały doskonałej zabawie. Wyjazd zorganizowany został w ramach projektu: Cudze chwalicie, swego nie znacie – Popularyzacja edukacji regionalnej wśród uczniów Szkoły Podstawowej w Dębskiej Woli, realizowanego przez Stowarzyszenie Dobrych Inicjatyw „Zbrza”  w partnerstwie ze Szkołą Podstawową w Dębskiej Woli,  dofinansowanego przez Urząd Marszałkowski w Kielcach.

     

Tablica interaktywna

    

18.10.2010r. nasza szkoła w ramach udziału w projekcie „Efektywny N@uczyciel, realizowanego przez Kuratorium Oświaty w Kielcach, otrzymała zestaw multimedialny, w skład, którego wchodzi: tablica interaktywna, rzutnik multimedialny i laptop.

  

Projekt Happy Hours

9.12.2010r. odbyło się w naszej szkole uroczyste zakończenie projektu „Happy Hours” prowadzonego przez „Stowarzyszenie Dobrych Inicjatyw Zbrza”. Projektem objęto przedszkola w Dębskiej Woli, Chmielowicach, Woli Morawickiej, Nidzie i Lisowie. Dzieci uczestniczyły w zajęciach j. angielskiego przez okres czterech miesięcy. Uroczyste zakończenie tego projektu zostało zorganizowane przez Szkołę Podstawową im. Jakuba Szelesta w Dębskiej Woli. Zgromadzone dzieci ze wszystkich przedszkoli w tym dniu mogły wykazać się nabytymi umiejętnościami porozumiewania się w obcym języku. Specjalny gość prosto z Ameryki opowiedział jak wyglądają święta w USA i przepytał dzieci ze znajomości angielskich zwyczajów świątecznych. Przedszkolaki przygotowały także występy śpiewając piosenki w nowo poznanym języku. Honorowym gościem tej uroczystości była pani z Ameryki oraz Wójt Gminy Morawica pan Marian Buras. Spotkanie odbyło się w miłym klimacie świątecznym z licznym udziałem rodziców.

          

 

Rok szkolny 2011/2012

Rozstrzygnięcie konkursu na najciekawszą relację z wycieczki do Oblęgorka oraz konkursu wiedzy o Henryku Sienkiewiczu

11.11.2011r. został rozstrzygnięty konkurs na najciekawszą relację z wycieczki do Oblęgorka, która odbyła się 29.09.2011r. zorganizowaną przez Stowarzyszenie Dobrych Inicjatyw Zbrza, w ramach projektu „Podróże z treścią”.

Oto laureaci:

I miejsce: klasa – Vb: Szarejko A., Dudała K., Graczak B., Mikuliński P.; klasa – Va: Kasperek D

II miejsce: klasa – VIa: Nowak E., Wacek P., Drozdowska M.

Laureaci konkursu wiedzy o Henryku Sienkiewiczu:

klasa Vb – Młodawski P., Graczak B.

klasa VIa – Pietrzyk P., Wacek P.

W obu konkursach wzięło udział 48 uczestników.

   

 

Rok szkolny 2012/2013

Projekt „Internetowy Teatr  TVP dla szkół”

Nasza szkoła przystąpiła do projektu „Internetowy Teatr TVP dla szkół”. Jego celem jest prezentowanie uczniom granych na żywo spektakli teatralnych za pośrednictwem kodowanej transmisji internetowej. Pozwoli to wzbogacić i urozmaicić szkolne zajęcia, edukować artystycznie uczniów i pobudzać ich do wytworzenia nawyku aktywnego udziału w życiu kulturalnym. W dniu 21 marca 2013r. o godz. 11:30 uczniowie naszej szkoły z klas 0-VI obejrzeli spektakl pt. „PINOKIO” wystawiony przez Teatr Lalek Pleciuga w Szczecinie. Spektakl oparty na słynnym opowiadaniu Carla Collodiego „Pinokio. Na scenie występowali równocześnie aktorzy i kukiełki. Była to pogodna i pouczająca opowieść o drewnianym pajacyku. Opowiada ona o ponadczasowych wartościach i pragnieniach takich jak potrzeba tworzenia czy stawania się lepszym. A już 19 kwietnia zobaczymy „Dziadka do orzechów”.

 

 

Projekt „Internetowy Teatr  TVP dla szkół”

19.04.2013r. o godz. 11.00 uczniowie naszej szkoły z klas IV-VI obejrzeli spektakl pt. „Dziadek do orzechów” wystawiony przez Kielecki Teatr Tańca. „Dziadek do orzechów” to nowoczesna interpretacja jednego z najbardziej rozpoznawalnych tytułów baletowych na świecie sprzed 120 lat, rosyjskiego kompozytora Piotra Czajkowskiego.

     

Kulthurra! Zajęcia artystyczne w szkołach”

Z przyjemnością informujemy, że projekt opracowany przez p. M. Graczak pod tytułem „Historia zapisana w glinie” został zakwalifikowany do programu “Kulthurra! Zajęcia artystyczne w szkołach” realizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nabór do programu przeprowadzony został w formie ogólnopolskiego  konkursu. Spośród nadesłanych projektów wybrano 13 najlepszych, w tym nasz projekt. Zadaniem uczniów będzie przygotowanie projektu artystycznego za pomocą środków filmowych, uczniowie klasy Vb wezmą udział w trzydniowych warsztatach z artystami, specjalistami z różnych dziedzin sztuki. Prace nad projektem będą trwały od września do marca 2013/2014.

 

Rok szkolny 2013/2014

Z wizytą w Ośrodku Tradycji Garncarstwa w Chałupkach

W związku z realizowanym w naszej szkole projektem „Historia zapisana w glinie” uczniowie klasy VIb wraz z p. M. Graczak odwiedzili 15 października Ośrodek Tradycji Garncarstwa w Chałupkach, gdzie poznali proces wydobywania, przygotowywania gliny, wyrobu, zdobienia i wypalania naczyń, figurek glinianych. Wiele serca okazał nam kustosz pan Józef Głuszek, który opowiedział nam o swojej rodzinie związanej z garncarstwem, zaprezentował eksponaty zgromadzone w muzeum. Następnie uczniowie mieli możliwość podziwiać przy pracy panią Elżbietę Klimczak wielokrotnie nagradzaną artystkę wywodzącą się z rodziny Sowińskich silnie związanej z garncarstwem. Każdy z uczestników projektu miał możliwość samodzielnej pracy na kole garncarskim, ale i stworzenia własnej rzeźby. Kto wie może spotkanie to zaowocuje nowym talentem.

Wycieczka do Teatru Muzycznego Roma w Warszawie

Nasza szkoła od kilku lat współpracuje z prężnie działającym Stowarzyszeniem Dobrych Inicjatyw ZBRZA, efektem czego są liczne projekty edukacyjne, wycieczki. W ramach tego współdziałania 16 października uczniowie klas Vb, VIa i VIb wybrali się na spektakl  „Aladyn” do teatru Roma. Ta  niezwykle barwna, rozśpiewana, wzbogacona wieloma efektami specjalnymi historia ubogiego Aladyna zakochanego w księżniczce podobała się wszystkim uczniom. Korzystając z pobytu w stolicy uczestnicy wycieczki zwiedzili w Warszawie Ogród Saski, Grób Nieznanego Żołnierza, Krakowskim Przedmieściem udali się pod Pałac Prezydencki, kościół św. Anny. Niezwykłe wrażenie wywarły na uczniach grające ławki z muzyką Szopena oraz pomnik Małego Powstańca. Następnie uczniowie obejrzeli Zamek Królewski i starówkę z pomnikiem Syrenki. Dziękujemy pani Annie Sitek prezes Stowarzyszenia Dobrych Inicjatyw ZBRZA za ten wspaniały wyjazd.

 

Klasa VIb realizuje pod kierunkiem p. M. Graczak projekt „Historia zapisana w glinie”

Pani M. Graczak z powodzeniem wzięła udział w konkursie na projekt na zajęcia artystyczne w szkole – „Kulthurra” organizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie, dzięki czemu uczestniczyła w szkoleniu w Warszawie, a uczniowie z klasy VIb mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach z animacji poklatkowej z panem Tomaszem Solichem z Fundacji Osiem Życzeń. Trzy dni spędzone z panem Tomkiem były bardzo pracowite, dzieci wykonały 1642 zdjęcia, przygotowały rekwizyty, napisały scenariusz filmu, rejestrowały dźwięk na potrzeby filmu. Spotkanie zakończył wspólny posiłek. Już wkrótce będzie można zobaczyć efekty pracy uczniów.

Niezwykła wystawa fotografii

17 listopada miała miejsce w naszej szkole wyjątkowa uroczystość – wystawa zdjęć uczniów naszej szkoły, którzy pod kierunkiem p. M. Graczak fotografowali najpiękniejsze zakątki miejscowości znajdujących się w obwodzie naszej szkoły. Na spotkaniu gościliśmy p. M. Burasa Wójta Gminy Morawica wraz z małżonką, zastępcę Wójta p. M. Dziewięckiego, p. T. Badawską, księdza H. Terpińskiego, rodziców i uczniów biorących udział w projekcie. W niezwykłej scenerii, wśród wielu zapalonych świec i przy pięknej muzyce goście obejrzeli prezentację multimedialną fotografii uczniów, by następnie podziwiać zdjęcia umieszczone na sztalugach. Mali artyści otrzymali słodkie upominki. Uwieńczeniem wieczoru był koncert Klaudii Hendel i Magdy Chołuj. Wystawa „Zamknąć chwile w fotografii” odbyła się dzięki finansowemu wsparciu i pomocy p. A. Sitek ze Stowarzyszenia dobrych inicjatyw ZBRZA. Dziękujemy bardzo pani Ani i wielu osobom, które pomagały przy organizacji wernisażu. Wystawę można oglądać w naszej szkole do końca tygodnia.

 

V EDYCJA PROJEKTU                                           

„OTWARTA TWOJA KARIERA”

POD HASŁEM „ODKRYJ TALENTY SWOJEGO DZIECKA”

Nasza szkoła przystąpiła do projektu, którego ideą jest uwrażliwienie uczniów na  potrzebę właściwego zaplanowania swojej przyszłości zawodowej.

W ramach projektu realizowane były następujące działania:

I. Udział szkolnego koordynatora Pani Wioletty Domagała w warsztatach metodycznych w ŚCDN w Kielcach w dniu 08.10.2013.

II. Uczniowie klas 0-VI uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez szkolnego koordynatora projektu w ramach zajęć komputerowych, plastyki i informatyki oraz wychowania przedszkolnego. Zajęcia na temat jak wykorzystać swoje talenty i wybrać odpowiedni zawód w dniach 15.10-30.10.2013.

III. Zajęcia warsztatowe klasy 0 z Panią Ewą Gondek – nauczycielem klasy „0” współpracującym z koordynatorem szkolnym na temat talentów potrzebnych w różnych zawodach w dniu 22.10.2013.

IV. Spotkanie z artystami cyrkowymi – cyrk OBIMBOLADO. Uczniowie mogli sami spróbować na czym polega praca artysty cyrkowego biorąc bezpośredni udział w przedstawieniu w dniu 25.10.2013.

V. Spotkanie zorganizowane przez Panią Ewę Gondek dla uczniów klasy „0” z nauczycielem Panią Małgorzatą Graczak – rodzicem uczennicy. Na spotkaniu pani opowiadała o talentach, umiejętnościach potrzebnych w zawodzie nauczyciela. Uczniowie wcielali się w rolę nauczycieli i nauczycielek w dniu 28.10.2013.

VI. Spotkanie z pielęgniarką Panią Elżbietą Adamską z Ośrodka Zdrowia w Dębskiej Woli, która przybliżała uczniom klas V zawód pielęgniarki, jego trudy, radości, talenty potrzebne do wykonywania zawodu w dniu 28.10.2013.

VII. Wizyta w Bibliotece Publicznej w Dębskiej Woli w dniu 15.11.2013 – spotkanie z bibliotekarką Panią Krystyną Rabiej. Uczniowie mogli zobaczyć na czym polega zawód bibliotekarki, jakie umiejętności musi posiadać osoba pracująca w bibliotece, jak wypełnia się dokumenty biblioteczne.

VIII. Konkurs szkolny pod hasłem „Odkrywam swoje talenty!” – konkurs plastyczny dla klas 0-III.

IX. Konkurs szkolny pod hasłem „Kim będę w przyszłości?” dla klas IV-VI w kategoriach: praca plastyczna, praca graficzna, film, opowiadanie.

X. Wystawa prac na szkolnym korytarzu dostępna dla uczniów i odwiedzających szkołę rodziców.

XI. Podsumowanie projektu – uroczysty apel, ogłoszenie wyników konkursów, rozdanie słodkich upominków.

XII. Informacja o projekcie oraz działaniach w ramach projektu na stronie internetowej szkoły: www.spdebskawola.pl

Prace uczniów zostały sfotografowane i przesłane do ŚCDN w Kielcach i utworzą ZaMeK 2013, czyli Zawodoznawczą Mediotekę Kariery i będą dołączone do zasobów z poprzednich edycji OTK.

PROJEKT „Szybuj bezpiecznie w internetowej chmurze 2013”

Celem projektu było upowszechnienie wśród dzieci i młodzieży zasad bezpiecznego korzystania z Internetu oraz zwiększenie poziomu wiedzy uczniów i ich rodziców na temat możliwości wykorzystania Internetu do pełnego uczestniczenia w życiu publicznym, społecznym i gospodarczym.

Zadaniem szkoły zgłaszającej udział w projekcie było:

1. Przesłanie formularza zgłoszenia szkoły do Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli .

2. Udział szkolnego koordynatora w Konferencji.

3. Zorganizowanie spotkania funkcjonariusza policji z uczniami klas IV-VI na tematy związane z cyberprzemocą, cyberprzestępczością oraz odpowiedzialnością prawną nieletnich.

4. Przeprowadzenie przez nauczycieli zajęć komputerowych  i informatyki lekcji w klasach IV- VI dotyczących:

- bezpiecznego korzystania z sieci Internet,

- możliwości wykorzystania Internetu do pełnego uczestniczenia w życiu

- publicznym, społecznym i gospodarczym

Przystąpienie do udziału w projekcie „Szybuj bezpiecznie w internetowej chmurze 2013” umożliwiło naszym uczniom wzięcie udziału w konkursie na prezentację w kategorii szkoły podstawowe. Uczniowie przygotowywali indywidualnie prezentację dla swoich i innych członków rodziny na temat efektywnego i bezpiecznego wykorzystania szerokopasmowego łącza do Internetu w życiu codziennym. Na etap wojewódzki przekazano prace uczniów: Weroniki Gajek kl. VIa i Magdaleny Szczerba kl. VIa

Koordynatorem działań była p. Wioletta Domagała.

Uroczyste podsumowanie projektu „Historia zapisana w glinie”

17 stycznia w naszej szkole odbyło się uroczyste podsumowanie projektu „Historia zapisana w glinie” dotyczącego Ośrodka Tradycji Garncarstwa w Chałupkach realizowanego przez klasę VIb pod kierunkiem pani M. Graczak w ramach programu edukacji kulturalnej KULTHURRA. Program ten jest prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt to okazja do poznania historii małej ojczyzny. To podróż do korzeni, sięgnięcie do tradycji i ukłon w kierunku tych, którzy nadal zajmują się garncarstwem. W ramach projektu pani M. Graczak uczestniczyła w trzydniowej konferencji w Warszawie. Natomiast biorący udział w projekcje uczniowie klasy VI b odwiedzili Ośrodek Tradycji Garncarstwa w Chałupkach, razem z panią E. Klimczak lepili z gliny i pracowali na kole garncarskim. Brali udział w warsztatach twórczych dotyczących animacji poklatkowej z panem Tomaszem Solichem z Fundacji Osiem Życzeń, podczas których stworzyli film eksperymentalny. Wynikiem prac nad projektem było również nakręcenie filmu promującego Ośrodek Tradycji Garncarstwa w Chałupkach, dokumentacja fotograficzna warsztatu i prac pani Elżbiety Klimczak. Efekty działań uczniów podczas podsumowania projektu podziwiali zaproszeni goście: sekretarz Urzędu Gminy Morawica pani Anna Kowalska, pani Katarzyna Grubek z Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie, dyrektor Zespołu Szkół w Obicach pan Jerzy Węgrzyn, kustosz Ośrodka Tradycji Garncarstwa w Chałupkach pan Józef Głuszek, rzeźbiarka pani Elżbieta Klimczak, rodzice uczniów klasy VIb, nauczyciele i uczniowie szkoły w Dębskiej Woli. Spotkanie obfitowało w liczne atrakcje dla gości: przedstawienie „Dzień na Olimpie” w wykonaniu uczestników projektu, ogromna gra planszowa oparta na fabule filmu uczniów oraz poczęstunek. Najważniejszym punktem podsumowania była prezentacja filmu wykonanego techniką animacji poklatkowej. Zapraszamy do obejrzenia filmu „Historia zapisana w glinie” autorstwa klasy VIb.

Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych w Warszawie

6 czerwca reprezentanci klasy VIb wraz z p. M. Graczak brali udział w Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych na Zamku Królewskim w Warszawie promując działania naszej szkoły związane z realizacją projektu „Historia zapisana w glinie” w ramach programu KULTHURRA. W prezentacji wzięło udział 80 szkół z całej Polski. Dziękujemy za wsparcie Urzędowi Gminy Morawica, który przekazał materiały promocyjne w postaci folderów, przewodników, gadżetów reklamowych naszej gminy, dzięki czemu nasze stanowisko było atrakcyjne dla zwiedzających.

 

Rok szkolny 2014/2015

Młodzi badacze odkrywają świat!

Uczniowie klas: II, Va i Vb wzięli udział w projektach edukacyjnych w ramach konkursu Młodzi badacze odkrywają świat! zorganizowanym przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA. Klasa II wraz z wychowawczynią panią A. Kędzior wybrała do realizacji projekt „O czym szumią drzewa ?”, by jak przystało na prawdziwych badaczy pogłębić wiedzę o drzewach, poznać nowe gatunki. Podczas wspólnych spacerów odpoczywaliśmy, pogłębialiśmy naszą wiedzę, zdobywaliśmy nowe doświadczenia. Uczniowie wiedzą, dlaczego warto szanować drzewa, jakie korzyści mamy z ich istnienia. Praca nad projektem bardzo zintegrowała całą klasę. Klasy V wraz z wychowawczyniami panią A. Todorowską i M. Graczak odkrywały sekrety i niezwykłe właściwości ziół rosnących w naszej okolicy. W ramach projektu uczniowie uczestniczyli w lekcji bibliotecznej na temat ziół, spotkali się z panią farmaceutką E. Brzezińską z punktu aptecznego w Dębskiej Woli, a pan leśniczy P. Kosin zaprezentował leśne rośliny lecznicze. Dzieci zbierały i suszyły zioła, zorganizowały konkurs wiedzy o ziołach dla rodziców. Finałem projektu był krótki apel.

Po raz drugi nasza szkoła uczestniczy w programie KULTHURRA

W tym roku szkolnym w programie uczestniczą uczniowie klasy Va , którzy pod opieką wychowawczyni zmierzą się z projektem „Etnopasje, czyli spotkanie z folklorem”. Wybór tematu projektu nie był przypadkowy,  z Dębską Wolą jest związanych wielu twórców ludowych: Halina Szelestowa, Feliksa Gajda, Tomasz Gajda, Józef Piłat, „Wolanecki”, kapela Korbanów. Celem projektu jest wzbudzanie zainteresowań kulturą ludową naszej wsi, budzenie szacunku do dziedzictwa kulturowego regionu. Uroki wsi uczniowie podziwiali w czasie wycieczki do państwa Jaworskich, gdzie uczestnicy projektu wzięli udział w wykopkach, wyrobie sera. Dzień zakończyło wspaniałe ognisko i zabawy z ziemniakami w rolach głównych; był bieg w workach, rzut ziemniakiem do celu.

Serdecznie dziękujemy Państwu Jaworskim za życzliwe przyjęcie, gościnę i poczęstunek.

Warsztaty w Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni

Uczestnicy projektu „Etnopasje…” postanowili na własnej skórze sprawdzić jak żyło się na wsi w czasach ich pradziadków, dlatego wzięli udział w lekcji muzealnej, podczas której tkali, wyrabiali ciasto na chleb, robili masło, nosili wodę, młócili cepami, prali z użyciem kijanek i maglowali. Zajęcia odbyły się dzięki finansowemu wsparciu szkoły. Serdecznie dziękujemy pani Dyrektor.

Studentki z Włoch i Turcji gościły w naszej szkole

Dzięki nawiązaniu współpracy z organizacją AISEC we wrześniu nasza szkoła gościła dwie studentki zza granicy: Melissę Ridolfi z Włoch i Gulgin Ganakkale z Turcji. Organizacja AISEC realizowała projekt „Enjoy my origin”, którego celem było zwiększenie efektywności nauki, poprzez kontakt z językiem obcym, dostarczenie uczniom motywacji do dalszego rozwoju interpersonalnego oraz promowanie postaw tolerancji wobec ludzi różnych narodowości. Dzięki tej współpracy nasza szkoła jest postrzegana jako placówka otwarta na innowacje pedagogiczne, jako szkoła wspierająca, dbająca o rozwój uczniów, doskonalenie ich kompetencji językowych poprzez kontakt z tzw. „żywym językiem”. Uczniowie poznawali kulturę i tradycje krajów ojczystych studentek, uczyli się regionalnego tańca tureckiego, wybranych słówek w języku tureckim i włoskim. W zamian za ciekawe lekcje zaprosiliśmy naszych gości na integracyjne ognisko, na basen „Koral” w Morawicy, do Ośrodka Tradycji Garncarstwa w Chałupkach. Chwile spędzone razem na zawsze pozostaną w naszej pamięci.

Projekt edukacyjny ,,Porcja pozytywnej energii”

W dniach 21-25.10.2014r. uczniowie klasy II pod kierunkiem pani Agnieszki Kędzior realizowali program edukacyjny ,,Porcja pozytywnej energii”, którego inicjatorem jest firma marki Cripsy Natural. Jego celem jest uświadomienie dzieciom jak ważne w prawidłowym funkcjonowaniu jest prawidłowe odżywianie oraz zdrowy styl życia. Wychowawca poprzez cykl zajęć o takiej tematyce, wspólne przygotowywanie posiłków, częste ćwiczenia gimnastyczne i spacery przybliża uczniom te wartości. Oczywiście działania w tym kierunku prowadzone są i utrwalane przez cały rok, dzięki czemu uczniowie obdarzeni są pozytywną energią.

Warsztaty filmowe z panią reżyser Olgą Kałagate

27-28 października klasa Va uczestniczyła w warsztatach filmowych z Olgą Kałagate – warszawską reżyserką, która wprowadziła uczniów w tajniki filmu. Po zajęciach teoretycznych na temat pracy z kamerą, rodzajów planów filmowych przyszedł czas na nagrania do teledysku piosenki ludowej „Śpiwom jo se śpiwom”. W nagraniu wziął udział szkolny zespół „Małe Wolanecki”, uczniowie klasy Va oraz pani Maria Bisaga – śpiewaczka z Dębskiej Woli. Uczestnicy projektu niektóre ujęcia kręcili samodzielnie, tworzyli scenariusz teledysku, z dużym zaangażowaniem odgrywali swoje role. Drugiego dnia uczestnicy projektu wybrali się do Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni, gdzie trwała praca nad teledyskiem. Mimo niezbyt sprzyjającej pogody udało się stworzyć niezwykłe dzieło, które zaprezentowane zostanie szerszej publiczności podczas podsumowania projektu.

Sukces młodych badaczy z klas II, Va i Vb

Jak już informowaliśmy klasy II, Va i Vb brały udział w konkursie „Młodzi Badacze Odkrywają Świat”, który polegał na realizacji projektu edukacyjnego kształcącego kompetencje matematyczno-przyrodnicze. Klasa II rozwijała swoja wiedzę na temat drzew rosnących w pobliżu szkoły, a klasy V poznawały właściwości ziół. Praca uczniów została nagrodzona I miejscem klasy II i II miejscem klas piątych. Zwycięskie klasy otrzymały wspaniałe nagrody:

Klasa II

Dwa zestawy Ekobadacza, a w nich Walizka Ekobadacza do obserwacji i badania wód i pH gleb

Zestaw pomiarowy – precyzyjna waga oraz zewnętrzna stacja pogody

Zestaw badawczo obserwacyjny podstawowy (mikroskop i teleskop).

Klasy Va i Vb

Zestaw Ekobadacza: Walizka Ekobadacza do obserwacji i badania wód i pH gleb

Zestaw pomiarowy – precyzyjna waga oraz zewnętrzna stacja pogody

Zestaw badawczo obserwacyjny podstawowy (mikroskop i teleskop).

Dodatkowo 500 złotych na zakup pomocy dydaktycznych, za które kupiono dwa zestawy przyrządów matematycznych, mapa Polski i tzw. oko pająka – nowoczesna lupa.

Projekty koordynowały panie: M. Graczak, A. Kędzior, A. Todorowska.

Kulthurra!

22 kwietnia o godz. 13.00 w naszej szkole odbędzie się uroczyste podsumowanie projektu „Etnopasje, czyli spotkanie z folklorem” realizowanego przez klasę Va w ramach programu Kulthurra!

Podsumowanie projektu „Etnopasje, czyli spotkanie z folklorem”

 Po kilku miesiącach pracy 22 kwietnia przyszedł czas, żeby pochwalić się jej efektami przed społecznością szkolną i gośćmi. Na nasze zaproszenie odpowiedział pan M. Dziewięcki – zastępca Wójta Gminy Morawica, pani K. Grubek z Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie, pani T. Badowska – dyrektor Samorządowego Centrum Kultury w Morawicy, p. B. Ryń – kierownik Działu Promocji i Marketingu Muzeum Wsi Kieleckiej, p. B. Wojciechowska – kierownik Działu Etnografii MWK, p. J. Piasta – koordynator Salonu Kreatywnych Szkół i Placówek, do których należy nasza szkoła, p. H. Bielecka – z Referatu Oświaty Urzędu Gminy w Morawicy, p. E. Okońska z Radia Kielce, p. M. Bisaga – nestorka zespołu „Wolanecki”, p. F. Rysińska, i p. W. Piłat z zespołu „Wolanecki”, p. M. Żebrowska – solistka, p. C. Korban – pieśniarka, poetka ludowa, p. F. Korban z kapelą, rodzice. Po uroczystym powitaniu przez p. dyrektor I. Bisagę chlebem i solą, koordynatorka programu p. M. Graczak omówiła etapy powstawania projektu, nastąpiła prezentacja teledysku i nagrań. Klasa Va – uczestnicy projektu zaśpiewała piosenkę swojego autorstwa do znanej melodii ludowej. Następnie wystąpił szkolny zespół ludowy „Małe Wolanecki” oraz zaproszone śpiewaczki i kapela. Spotkanie uwieńczył poczęstunek w ludowym stylu: zalewajka, pierogi i kapusta z grochem, rodzice Va przygotowali pyszne ciasta.

Naszym teledyskiem zainteresowała się TVP Kielce, materiał na jego temat ukazał się w Informacjach 22 kwietnia. 24 kwietnia ukazał się artykuł w Echu Dnia, 23 kwietnia Radio Kielce nadało audycję na temat naszego projektu. Bardzo dziękujemy wszystkim za pomoc przy realizacji projektu, a zwłaszcza p. B. Ryń z MWK, dzięki której zrobiło się o nas głośno.

Nasz teledysk i nagrania z projektu można obejrzeć:

https://www.youtube.com/watch?v=CSgfxzscB1U

https://www.youtube.com/watch?v=i-UqH_qsTC0

https://www.youtube.com/watch?v=3sIsisIpS8I

https://www.youtube.com/watch?v=PCk8o3kxv08

https://www.youtube.com/watch?v=GL2LeGV19l8

https://www.youtube.com/watch?v=vE7i40A9q0A

https://www.youtube.com/watch?v=YJplJzKVmcch

https://www.youtube.com/watch?v=UrI4orbnw9Q

Pytanie na śniadanie

5 maja nasz zespół ludowy „Małe Wolanecki” wystąpił w programie „Pytanie na śniadanie”. O projekcie „Etnopasje...” opowiedziała p. Dyrektor I. Bisaga. Była to niezwykła okazja do podejrzenia telewizji od kuchni. Dziewczynkom najbardziej spodobał się make up oraz spotkanie z p. B. Opałko, który wciela się w rolę Pigwy.

Relację możecie obejrzeć na stronie:

http://pytanienasniadanie.tvp.pl/19933304/projekt-unijny-tokarnia-cz3

Wszystkie kolory świata

Uczniowie klas I, II, V wzięli udział w projekcie ,,Wszystkie kolory świata” organizowanym przez UNICEF, pod patronatem Majki Jeżowskiej. Celem projektu jest kształtowanie wśród dzieci postawy tolerancji i otwartości na inne kultury, pokazanie ,że pomaganie może być nie tylko pożyteczne, ale i przyjemne oraz zebranie środków na ratowanie życia dzieci w Sudanie Południowym (konkretnie na szczepionki dla dzieci). W ramach akcji uczniowie wspólnie z opiekunami przygotowywali laleczki, którym wymyślali historię (imię, pochodzenie, marzenia, zainteresowania). Oglądali filmy o kulturze krajów afrykańskich. Na szczepionki dla dzieci przekazaliśmy kwotę 90 zł.

Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych na Zamku Królewskim w Warszawie

Klasa Va realizująca w tym roku z wych. M. Graczak projekt „Etnopasje, czyli spotkanie z folklorem” została zaproszona na Ogólnopolską Prezentację Projektów Młodzieżowych na Zamek Królewski w Warszawie. Szkoła Podstawowa im. J. Szelesta w Dębskiej Woli realizowała w ramach programu edukacji kulturalnej KULTHURRA projekt „Etnopasje, czyli spotkanie z folklorem” – dotyczącego kultury ludowej naszej wsi. Program ten jest prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nabór do programu przeprowadzony został w formie ogólnopolskiego konkursu dla nauczycieli na projekt dotyczący zajęć artystycznych. Spośród projektów nadesłanych z całej Polski wybrano tylko dziesięć. Szkoła Podstawowa im. J. Szelesta w Dębskiej Woli to jedyna szkoła z województwa świętokrzyskiego, która uczestniczyła w programie KULTHURRA. Autorką i koordynatorką zwycięskiego projektu jest nauczycielka języka polskiego pani Małgorzata Graczak. Projekt to okazja do poznania historii, kultury małej ojczyzny. To podróż do korzeni, sięgnięcie do tradycji ludowych. Prezentację rozpoczęła uroczysta gala w sali balowej Zamku Królewskiego, w której uczestniczyła p. minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska. Następnie uczniowie zaprezentowali swoje działania projektowe w Arkadach Kubickiego, gdzie spotkało się 90 zespołów uczniowskich z całej Polski. Jesteśmy dumni, że znaleźliśmy się w tak znamienitym gronie. Była to okazja do promocji działań szkoły, zaprezentowania naszego regionu, wymiany doświadczeń z innymi szkołami. Po spotkaniu realizująca projekt klasa Va zwiedziła Stare Miasto, Grób Nieznanego Żołnierza, Pałac Prezydencki, Pomnik Małego Powstańca, Ogród Saski. Największą atrakcją dla dzieci okazał się Stadion Narodowy. Wychowawca, klasa Va i rodzice uczniów serdecznie dziękują p. Dyrektor za sfinansowanie przejazdu na OPPM. Szkoła Podstawowa im. J. Szelesta dziękuje Urzędowi Gminy Morawica za przekazanie folderów, przewodników oraz gadżetów reklamowych wykorzystanych do przygotowania stanowiska wystawowego naszej placówki.

Warsztaty fotograficzne z BWA w Kielcach

Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach zorganizowało projekt „Mali odkrywcy, wielkie możliwości”, którego celem było doskonalenie umiejętności fotografowania. Zgłosiła się do niego nasza szkoła, by w dniach 10 – 14 sierpnia wziąć udział w profesjonalnych zajęciach pod okiem fotografika p. A. Myśliwiec, historyk sztuki p. I. Łazarczyk–Kaczmarek i malarki p. M. Leśniak. Przez pięć dni szesnaścioro uczestników intensywnie poznawało sztukę fotografowania zwiedzając również kieleckie muzea – Muzeum Historii Kielc, Muzeum Zabawy i Zabawek oraz Park Geologiczny Wietrzna, ogrody włoskie Pałacu Biskupów Krakowskich, Katedrę, Instytut Designu. Prace naszych uczniów będzie można obejrzeć we wrześniu podczas wernisażu w BWA w Kielcach.

 

Rok szkolny 2015/2016

Wernisaż wystawy fotografii uczestników projektu „Mali odkrywcy, wielkie możliwości”

18 września w BWA w Kielcach odbyło się uroczyste otwarcie wystawy fotograficznej, na której swoje prace prezentowało m. in. szesnaścioro uczniów naszej szkoły oraz nauczycielka naszej szkoły p. M. Graczak. Uczestnicy projektu otrzymali pamiątkowe dyplomy, książki o fotografii. Niezwykłą pamiątką po wakacyjnych warsztatach są katalogi ze zdjęciami uczestników warsztatów. Ta wspaniała przygoda z fotografią, 5 dni profesjonalnych warsztatów pod okiem fotografika p. A. Myśliwca nie doszłaby do skutku, gdyby nie finansowe wsparcie szkoły i otwartość na nietuzinkowe działania p. dyrektor I. Bisagi.

Głośno o Szeleście

W tym roku szkolnym klasa VIa z wychowawczynią p. M. Graczak realizuje w ramach programu Kulthurra projekt „Głośno o Szeleście”, którego celem jest przybliżanie i popularyzowanie w środowisku lokalnym, kraju sylwetki naszego patrona Jakuba Szelesta. W związku z tym nawiązaliśmy współpracę ze szkołą w Krzywem – rodzinnej miejscowości J. Szelesta. Przesłaliśmy pani dyrektor tamtejszej szkoły informacje o życiu i działalności patrona, zdjęcia naszej szkoły, dębu J. Szelesta, domu patrona, tablicy pamiątkowej poświęconej Szelestowi, sztandaru szkoły. Mamy nadzieję, że dzięki tym działaniom dowiemy się więcej o naszym patronie.

Program „Bezpieczna+”

SZANOWNI RODZICE!

Nasza szkoła przystąpiła do promującego bezpieczeństwo programu „Bezpieczna+”. Zwracamy się z prośbą o wskazanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu dzieci, które Państwa zdaniem powinny zostać poruszone w ramach realizacji programu.

Nasze działania:

W ramach realizacji programu „Bezpieczna+” zrealizujemy następujące działania:

I.                   4 godz. szkolenie dla Rady Pedagogicznej.

II.                Bezpiecznie czyli jak? – Małe projekty badawcze – realizowane metodą projektów przez każdą z 8 klas szkolnych (15 godzin x 8 klas w okresie od X do XII 2015, pod opieką nauczyciela, z zaangażowaniem rodziców) – eksploracja przez dzieci najbliższego otoczenia z perspektywy bezpieczeństwa w różnych sferach życia (szkoła, droga, dzikie zwierzęta, moje prawa, wypoczynek, Internet, kontakt z obcymi, konflikty, i inne). Wykorzystane zostaną następujące formy pracy: obserwacja, wywiad, fotografia, animacja poklatkowa, film, zajęcia warsztatowe, lekcje muzealne, wycieczki edukacyjne i inne – do wyboru przez poszczególnych realizatorów małych projektów. Każda klasa realizująca mały projekt przygotuje prezentację jego rezultatów i przedstawi ją podczas imprezy podsumowującej działania, której uczestnikami będzie społeczność lokalna (dzieci, rodzice, zaproszeni goście). Efekty działań projektowych, przy udziale rodziców i wolontariuszy, zostaną zapisane w formie cyfrowej i będą stanowiły Szkolny Elementarz Bezpieczeństwa.

III.             Sztuka i emocje – weekendowe zajęcia warsztatowe dla dzieci i chętnych rodziców, min. 25 uczestników w każdym z 5 dni zajęć (5 dni x 4 godziny, X-XI 2015), prowadzone przez specjalistów, artystów, ludzi z pasją dotyczące wyrażania siebie i swoich emocji poprzez działania twórcze w różnych dziedzinach sztuki, jako alternatywa dla zachowań agresywnych i niekontrolowanego wyrażania złości i gniewu, kształtujące jednocześnie u dzieci i rodziców postawę aktywnego uczestnika i odbiorcy kultury i sztuki.

IV.             Teatr bez przemocy – warsztaty, próby, przygotowanie z dziećmi spektaklu interaktywnego, dotyczącego problemów dzieci w sieci, sposobów ich rozwiązywania i możliwości uzyskania wsparcia. W ramach działania dzieci, we współpracy z psychologiem i opiekunem grupy, opracują scenariusz, bazując na doświadczeniach własnych, tak, aby problemy bohaterów spektaklu byłby rzeczywiste i bliskie odbiorcom. Spektakl będzie narzędziem profilaktycznym i edukacyjnym. Jego celem jest wzmacnianie u odbiorców postaw odpowiedzialnego użytkownika sieci, informacja o tym, co to jest cyberprzemoc, jak się przed nią bronić, od kogo uzyskać wsparcie. Zostanie przedstawiony na podsumowaniu projektu.

V.                Bezpiecznie w Życiu i w Sieci – happening, podsumowanie projektu, uczestnicy – uczniowie nauczyciele, pracownicy szkoły, rodzice, zaproszenie goście, w programie: prezentacja małych projektów (bezpieczeństwo w życiu codziennym), Teatr interaktywny (bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni i przeciwdziałanie przemocy w sieci), konkursy, zabawy dotyczące bezpieczeństwa oraz spotkanie z przedstawicielami policji i informatykami dla rodziców – dotyczące sposobów kontroli i odpowiedzialności karnej za zamieszczane w sieci materiały, praktyczne porady dotyczące świadomego monitorowania aktywności dziecka w sieci, dystrybucja i uzasadnienie użycia gadżetów odblaskowych.

 

WARSZTATY FILMOWE

Projekt ,,Link do przyszłości – zaprogramuj swoją karierę”

Z wielką satysfakcją możemy pochwalić się tym, że nasza szkoła jako jedna z trzech w województwie zakwalifikowała się do projektu ,,Link do przyszłości – zaprogramuj swoją karierę”. Celem projektu jest zainteresowanie młodych osób nauką kodowania, pokazanie, że kodowanie to nie tylko przyszłościowa umiejętność, ale też źródło radości i satysfakcji. W trakcie spotkania z profesjonalistą, Panem Karolem Kaletą nasi uczniowie rozmawiali o tym, czym jest kodowanie oraz stworzyli pierwsze aplikacje, układając komputerowe puzzle. Najwięcej jednak emocji wzbudził jednak wyścig robotów Finch, które zostały własnoręcznie zaprogramowane przez uczniów. Z pewnością była to bardzo radosna lekcja kodowania!

Projekt klasy VIa – „Jestem przeciw dyskryminacji” w ramach programu „Bezpieczna+”

„Współczucie i tolerancja czynią z nas ludzi”

Nora Roberts

Cele:

1. poszerzenie wiedzy na temat:

- mechanizmów powstawania stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji

- przyczyn braku reakcji u świadków tragicznych zdarzeń i przemocy

- sposobów przełamywania bierności

- skutecznej i bezpiecznej interwencji

2. rozwijanie umiejętności uczestników, dotyczących:

- zapobiegania przemocy rówieśniczej motywowanej uprzedzeniami

- kompetencji, związanych z kształtowaniem u uczniów postaw otwartości i tolerancji

Działania:

- 4 listopada 2015 – wyjazd do Ośrodka Edukacyjno- Muzealnego „Świętokrzyski Sztetl”, zwiedzanie dawnej synagogi, udział w warsztatach kuchni żydowskiej, questing  po Chmielniku – „Śladami zabytków dwóch kultur”.

- Ośrodek Edukacyjno-Muzealny ,,Świętokrzyski Sztetl’’ zaprosił nas do uczestnictwa w międzynarodowym projekcie KROKUS organizowanym przez Żydowskie Muzeum Galicja w Krakowie oraz Irlandzkie Towarzystwo Edukacji o Holokauście. 4 listopada uczniowie klasy VI a Szkoły Podstawowej im. Jakuba Szelesta w Dębskiej Woli zasadzili cebulki żółtych krokusów w pobliżu Domu Cienia znajdującego się na terenie cmentarza żydowskiego. Kwiaty, które zakwitną wiosną mają przede wszystkim przypominać półtora miliona  żydowskich dzieci oraz tysiące dzieci innych narodowości zamordowanych w czasie II wojny. Celem projektu KROKUS jest zapoznanie uczniów z tematyką Holokaustu oraz rozbudzenie świadomości i stymulowanie dyskusji dotyczącej problemu dyskryminacji, uprzedzeń i nietolerancji.

- 25 listopada 2015 zajęcia w Muzeum Dialogu Kultur na temat: „Dlaczego różnimy się od siebie?” Celem projektu KROKUS jest zapoznanie uczniów z tematyką Holokaustu oraz rozbudzenie świadomości i stymulowanie dyskusji dotyczącej problemu dyskryminacji, uprzedzeń i nietolerancji żydowskich dzieci oraz tysiące dzieci innych narodowości zamordowanych w czasie Holokaustu. Ich kwitnienie może mieć również inny symboliczny wymiar - krokusy, które przetrwały w ziemi zimę, rozkwitają jako jedne z pierwszych kwiatów, przynosząc nadzieję nadchodzącej wiosny. Kolor kwiatów przypomina także żółte gwiazdy Dawida, które Żydzi zmuszeni byli nosić w wielu okupowanych przez nazistowskie Niemcy krajach. Na terenie okupowanej Polski Żydom nakazano nosić białe opaski z niebieską gwiazdą Dawida. Gwiazda Dawida na ubraniu miała ich napiętnować, upokorzyć, doprowadzić do izolacji od reszty społeczeństwa.

Pierwszaki świecą przykładem

Uczniowie klasy I pod opieką wychowawcy p. W. Terecha w ramach małego projektu badawczego Bezpieczna+ przygotowali na spotkanie z rodzicami prezentację obrazującą jak niebezpieczne jest niestosowanie odblasków. Ta krótka scenka uzmysłowiła rodzicom i samym pierwszakom, że dzięki odblaskom jesteśmy widoczni i bezpieczni na drodze.

Czytające przedszkole

Nasze przedszkole uczestniczy w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” – projekt „Czytające przedszkola”. W ramach akcji wychodzimy do biblioteki, codziennie czytamy dzieciom, czytają dzieciom także zaproszeni goście. Pierwszym naszym gościem była Pani Dyrektor, która przeczytała dzieciom „Rzepkę”. Dziękujemy!

Wernisaż wystawy fotografii i rzeźby

21 listopada w Szkole Podstawowej w Dębskiej Woli odbył się wernisaż otwierający wystawę rzeźby i fotografii pt. „Sztuka i Emocje”. Motywem przewodnim wystawy są emocje, ich indywidualne przeżywanie i wyrażanie. Prace powstały podczas warsztatów artystycznych pod tą samą nazwą realizowanych w szkole w ramach programu MEN Bezpieczna+.

Autorami dzieł są: Ada Baran, Natalia Baran, Sandra Białowąs, Oliwia Dudek, Martynka Dziewięcka, Weronika Dziewięcka, Natalia Fąfara, Zuzia Frączkiewicz, Natalia Frąk, Asia Graczak, Gosia Graczak, Sandra Kasperek, Dawid Kos, Igor Krakowiak, Sylwia Mącznik, Karolina Moskwa, Kuba Motyka, Kuba Mrozicki, Lila Piłat, Agatka Siekiera, Ania Siudak, Matylda Siudak, Ola Smolarczyk, Wiktoria Sułkowska, Kasia Szewczyk, Kinga Szewczyk, Wiktor Wojda. Opiekunem wystawy jest Pani Małgorzata Graczak i Anna Siudak.

Rzeźby i fotografie wzbudziły także wiele emocji wśród odbiorców – dzieci, rodziców, nauczycieli szkoły i zaproszonych gości. Wśród nich byli m.in. Pan Wójt Gminy Morawica Marian Buras wraz z małżonką oraz Prezes Kopalni Wapienia Morawica S.A. z małżonką. Uczuć towarzyszących oglądaniu prac było bardzo wiele. Pojawiły się miłość, wzruszenie, zachwyt, podziw, tęsknota, zrozumienie, niezrozumienie, ciekawość, a nawet niedowierzanie, że autorami tych pięknych dzieł mogą być dzieci. Rozmowy z młodymi artystami przeradzały się niekiedy w zawzięte dyskusje dotyczące interpretacji prac. Jednak dzieci wolne były od obaw. Podczas warsztatów, które prowadzili artyści, dowiedziały się, że obcowanie ze sztuką jest jak budowanie relacji – między twórcą i jego dziełem, między dziełem, a jego odbiorcą. Tworzymy to, co mamy w sobie i patrzymy przez pryzmat własnych doświadczeń i nastrojów. Dlatego te relacje i interpretacje mogą się różnić. Cierpliwie odpowiadały na pytania zwiedzających, pewne tego, że mają prawo odczuwać inaczej.

W uznaniu dla młodych twórców fotografii i rzeźb przyjaciele szkoły przygotowali widowisko poetycko-muzyczne Małe tęsknoty. Z lirycznym repertuarem, wspaniale korespondującym z nastrojem wieczoru, wystąpiły: Renata Dziewięcka (śpiew), Aleksandra Jasiorowska (klawisze), Alicja Lisiak (śpiew), Ula Machnik (taniec), Matylda Siudak (śpiew), Małgorzata Szalińska (słowo poetyckie).

Sztuka i Emocje to cykl warsztatów artystycznych realizowanych w naszej szkole, podczas których dzieci uczą się jak bezpiecznie wyrażać swoje emocje poprzez działania twórcze, to alternatywa dla zachowań agresywnych – powiedziała Pani Dyrektor Irena Bisaga, otwierając sobotni wernisaż. To wielka rzecz, aby we współczesnym systemie edukacji, opartym na testach, średnich, rankingach szkół, spojrzeć na dziecko jak na człowieka, dla którego najważniejsza w życiu wiedza to ta, kim jest, co czuje i jak może to wyrazić, aby nie krzywdzić siebie i innych.

Jak niejednokrotnie podkreślała Pani Dyrektor Bisaga, realizacja tego typu działań możliwa jest dzięki współpracy i zaangażowaniu całej społeczności szkolnej – uczniów, nauczycieli, pozostałych pracowników szkoły i rodziców. Szkoła, którą zarządza, jako jedyna z Gminy Morawica, realizuje projekt w ramach programu Ministerstwa Edukacji Narodowej Bezpieczna+. Powstał z inicjatywy nauczycielek – Pani Małgorzaty Stawiarz i Pani Małgorzaty Graczak. Zarówno Pani Dyrektor, jak i rodzice wsparli autorki projektu i łącząc wspólne pomysły, wiedzę, umiejętności szkoła pozyskała na ten cel 17000,00 zł, z tego 80% ze środków Wojewody Świętokrzyskiego i 20 % z Gminy Morawica. Sztuka i Emocje – warsztaty artystyczne, z których każdy dedykowany jest innej dziedzinie sztuki i prowadzony przez artystę-pasjonata to jeden z pięciu bloków działań przewidzianych w tym projekcie. Pozostałe to szkolenie rady pedagogicznej, Bezpiecznie czyli jak? – małe projekty realizowane przez wszystkie klasy w szkole, Teatr bez przemocy oraz happening pod nazwą Bezpiecznie w życiu i w sieci dla całej społeczności szkolnej. Wszystkie działania dotyczą szeroko pojętego bezpieczeństwa uczniów.

Autorem zdjęć jest p. Andrzej Radomski, do którego kierujemy słowa podziękowania za fotograficzną dokumentację tak ważnego dla naszej szkoły wydarzenia.

Przeciw dyskryminacji – klasa VIa w ramach programu Bezpieczna+

 Kolejnym etapem pracy nad projektem edukacyjnym klasy VIa „Jestem przeciw dyskryminacji” była lekcja na temat „Dlaczego różnimy się od siebie?” w Muzeum Dialogu Kultur w Kielcach.

Trują i leczą – projekt klasy V – Bezpieczna+

24 listopada w ramach realizacji programu Bezpieczna+ uczniowie klasy V pod opieką wychowawczyni p. U. Zemsty i nauczycielki p. A. Jasiorowskiej udali się do Nadleśnictwa Daleszyce. Tam obejrzeli prezentację multimedialną na temat „Leśne rośliny trujące i lecznicze”, przygotowaną przez pana leśniczego p. P. Kosina. Wysłuchali wielu ciekawostek o roślinach, które trują oraz o tych, które leczą. Po tej interesującej lekcji udali się do obiektu edukacyjnego w Niwkach na wspólne ognisko. Dziękujemy p. Kosinowi za przekazane wiadomości i mile spędzony czas.

Klasa VIb „Zwierzęta leśne – bezpieczne spotkania”

Mini projekt, który realizowała klasa VIb w ramach projektu Bezpieczna+.

Cele projektu:

a)      poznanie bezpiecznych zasad postępowania przy spotkaniu z dzikimi zwierzętami najczęściej występującymi w naszym regionie tj. wiewiórki, sarny, lisy, dziki, wilki, sowy, bociany

b)      uświadomienie uczniów jakie niebezpieczeństwo dla nich mogą mieć spotkania z dzikimi zwierzętami:

- wścieklizna

- choroby skórne odzwierzęce

- borelioza

- ukąszenia

- pogryzienia

c)      uwrażliwianie uczniów na to, że należy pomagać rannym lub porzuconym przez rodziców zwierzętom, ale tylko razem z dorosłymi (straż leśna, straż gminna, weterynarz, policja)

Podjęte działania:

a)      wyjazd do „Ptasiego Azylu” w Ostrowie

b)      podziwianie aktualnie przebywających tam zwierząt

c)      pogadanka na temat bezpiecznego zachowania się w czasie spotkań z dzikimi zwierzętami

d)     udział w zajęciach edukacyjnych „O Skrętaczach Języka”- zwierzęta w języku polskim

e)      rozpoznawanie odgłosów ptaków z nagrań

f)       czytanie wierszy „Dzik”, „Lis”, „Wilk”- ostrzeganie o niebezpieczeństwie ze strony zwierząt

g)      dokarmianie zwierząt przebywających w „Ptasim Azylu”

Wyjazd do Centrum Nauki Leonardo da Vinci na warsztaty edukacyjne „Bądź pracowity jak pszczoła”

a)      uświadamianie uczniów o niebezpieczeństwie jadu pszczelego dla zdrowia

b)      poznawanie sposobu wytwarzania miodu

c)      uwrażliwianie na ogromną rolę pszczół w życiu człowieka

d)     wykonywanie „domków” z bambusa dla zagubionych pszczół

Spotkanie z Leśniczym – prezentacja o dzikich zwierzętach.

„Bezpiecznie na wsi mieszkam, bo czyhające zagrożenia znam!”

Cele projektu:

- poznanie zagrożeń, które mogą nas spotkać na wsi

- poznanie zasad bezpiecznego przebywania na podwórku- sprawdzenie co można zrobić, aby było na nim bezpiecznie

- zbadanie zagrożeń wynikających z kontaktów ze zwierzętami – jak prawidłowo opiekować się zwierzętami, jak do nich podchodzić, czego zwierzęta nie lubią, jak reagują na zachowanie człowieka, czego możemy obawiać w kontaktach ze zwierzętami

- zbadanie zagrożeń wynikających z używaniem maszyn rolniczych – czy dziecko może obsługiwać maszyny rolnicze, czym grozi obsługa maszyn przez dzieci, jakie niebezpieczeństwa niesie ze sobą niewłaściwe użytkowanie sprzętów, z jakiej odległości kierowca widzi dziecko zbliżające się do maszyny, jak dobrze zabezpieczyć maszyny przed dziećmi

1. Wycieczka klasy IV do Gospodarstwa Agroturystycznego „Zacisze Leśne” Lisów – Wygwizdów

W ramach projektu „Bezpieczna +” klasa IV w dniu 20.11.2015r odwiedziła Gospodarstwo Agroturystyczne „Zacisze Leśne” w Lisów-Wygwizdów. Chcieliśmy się dowiedzieć jak bezpiecznie opiekować się zwierzętami, czego zwierzęta nie lubią, jak reagują na zachowanie człowieka. Dużą atrakcją było wejście do miniaturowych kozic i owiec, które można było dotknąć oraz dojenie krowy. Pan Paweł Zawadzki, który oprowadzał nas po zwierzyńcu wskazywał jak należy obchodzić się z poszczególnymi zwierzętami, czego można się po nich spodziewać , do których można się zbliżać a do których nie. Wiemy już , że do zwierząt nie wolno podchodzić od tyłu. Wiemy, że hałas powoduje u zwierząt stres i poczucie zagrożenia. Musimy pamiętać , że przestraszone czy spłoszone zwierzę może zachować się nieprzewidywalnie

2. Wyjście do gospodarstwa państwa Marii i Jarosława Litwinów w Dębskiej Woli.

W dniu 04.12.2015r klasa wybrała się pieszo do gospodarstwa Państwa Marii i Jarosława Litwinów w Dębskiej Woli. Celem wyjścia  było sprawdzenie jak bezpieczne obchodzić się z maszynami rolniczymi. Chcieliśmy dowiedzieć się w jaki sposób dbać o sprzęty, jak powinny być zabezpieczone by nie zagrażały zdrowiu i życiu ludzkiemu. Sprawdzaliśmy również widoczność z „zza kierownicy” ciągnika i kombajnu – określaliśmy miejsca, gdzie kierowca nie miał możliwości zobaczyć osób podchodzących do pojazdu. Pan Litwin wyjaśniał dzieciom jak niebezpieczne może być używanie niesprawnych maszyn i nieodpowiednie zabezpieczenie sprzętów doczepianych do ciągnika. Wyjście było też dobrym sposobem poznania zasad prawidłowego poruszania się po drodze.

3. Wizyta w gospodarstwie Państwa Moniki i Grzegorza Zimochów

W dniu 04.12.2015r grupa sprawdzała widoczność z pojazdu (ciągnika), biorąc po uwagę spadki terenu i rodzaj sprzętu. Wiemy, że widoczność ta jest ograniczona, jeżeli człowiek znajduje się na wysokości koła ciągnika.

4. Przygotowanie gazetek klasowych

W ramach projektu wykonali prace rysunkowe nt. „Bezpiecznego obchodzenia się ze zwierzętami” oraz przy współpracy z rodzicami napisali prace „Czy moje podwórko jest bezpieczne?”

Uwaga pies !!! – klasa II –  w ramach projektu Bezpieczna+

Podjęte działania:

a)      Udział w warsztatach z lekarzem weterynarii z Chmielnika. Na warsztatach uczniowie poznali zasady właściwego traktowania zwierząt, jakie nastroje towarzyszą naszym podopiecznym, różne zachowania psa, jego psychikę i sposoby unikania zagrożenia z jego strony, gdzie może uzyskać pomoc, gdy zwierzę jest chore, jakie obowiązki wobec psa ma jego właściciel

b)      wspólnie z wychowawcą ustalono zasady postępowania z psem

c)      wyjazd do Przytuliska dla psów w Lisowie

d)     dzieci dowiedziały się jak zachować się gdy pies atakuje

e)      znalezienie domu  dla bezpańskiego psa , który przebywał na placu szkolnym

 

Bezpieczna+ w klasie III

W ramach programu Bezpieczna+ klasa III realizowała mały projekt „Zdrowe odżywianie”. W ramach projektu klasa podejmowała działania:

- wykonanie piramidy zdrowego żywienia

- wyjazd do Centrum Leonarda da Vinci w Podzamczu Chęcińskim na warsztaty „Wielka wędrówka jedzenia”

- spotkanie z dietetykiem i kucharką

- działania kulinarne: kanapki, sałatki, soczek owocowy

- spotkanie z rodzicami „Razem po zdrowie” – promocja zdrowego stylu życia, wykonanie cudaków z warzyw i owoców, przedstawienie

- ułożenie wiersza o swoich działaniach i zaprezentowanie go podczas prezentacji w dniu podsumowania programu Bezpieczna+

Podsumowanie realizacji projektu Bezpieczna+

11 grudnia Szkoła Podstawowa w Dębskiej Woli zakończyła i podsumowała realizację projektu w ramach Rządowego programu wspomagania w latach 2015 – 2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”. Głównym celem działań prowadzonych w szkole było zwiększenie świadomości społeczności szkolnej w szeroko pojętej sferze bezpieczeństwa oraz pokazanie dzieciom atrakcyjnych form zdobywania wiedzy poprzez zastosowanie nowatorskich rozwiązań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów. Staraliśmy się o uwzględnienie kwestii bezpieczeństwa w różnych obszarach życia, ponieważ nie istnieje coś takiego, jak częściowe poczucie bezpieczeństwa – powiedziała Pani Irena Bisaga, dyrektor szkoły, przedstawiając projekt zebranym gościom, wśród których, obok członków społeczności szkolnej, znaleźli się: Małgorzata Muzoł, Świętokrzyski Kurator Oświaty, Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Andrzej Martos oraz Pani Ewa Mazurek – pracownik tego Wydziału i jednocześnie opiekun konkursu, Marcin Dziewięcki - Zastępca Wójta Gminy Morawica, Teresa Badowska – Dyrektor Centrum Kultury w Morawicy oraz dyrektorzy szkół z Gminy Morawica. Realizacja projektu trwała 2 miesiące, działania prowadzone były w 5 blokach tematycznych: szkolenie Rady Pedagogicznej – skuteczne reagowanie na agresję i przemoc, Bezpiecznie czyli jak? – małe projekty klasowe na temat bezpieczeństwa w różnych sferach życia, Sztuka i Emocje – warsztaty artystyczne rozwijające umiejętność bezpiecznego wyrażania emocji poprzez działania twórcze, Teatr bez przemocy – spektakl interaktywny o przemocy w sieci, Bezpiecznie w życiu i w sieci – happening podsumowujący projekt. W toku realizacji współpracowano ze specjalistami i artystami. W działania bardzo aktywnie włączyli się rodzice i wszyscy nauczyciele i uczniowie szkoły. Łącznie zrealizowano 180 godzin zajęć pozalekcyjnych w różnych formach: warsztatów prowadzonych przez artystów, specjalistów, wycieczek edukacyjnych, wywiadów terenowych, ćwiczeń praktycznych, spotkań ze specjalistami, konkursów, pracy technikami dramowymi, metodą projektów badawczych. Zajęcia realizowali m.in. Olga Kałagate – reżyser filmowy, Urszula Święcicka – rzeźbiarka, wykładowca ASP w Warszawie, Magdalena Leśniak – malarka, pracownik BWA w Kielcach, Izabela Łazarczyk-Kaczmarek, krytyk i historyk sztuki, pracownik BWA w Kielcach, Urszula Machnik – aktorka i tancerka, absolwentka Krakowskich Szkół Artystycznych SPOT, Małgorzata Szalińska – polonistka, twórczyni wielu spektakli teatralnych i wydarzeń artystycznych dla dzieci i młodzieży, Dariusz Siudak – praktyk dramy z Ośrodka Terapii Uzależnień Nasz Dom. W działania bardzo aktywnie włączyli się rodzice. Pan Krzysztof Dziewięcki przeprowadził spotkanie dotyczące pułapek uzależnienia, Pani Dagmara Wojciechowska – Buśluk podzieliła się z dziećmi i nauczycielami swoją wiedzą na temat zdrowego stylu życia. Każda klasa w szkole wraz ze swoim wychowawcą zrealizowała mały projekt badawczy. Działanie polegało na badaniu najbliższego otoczenia pod względem bezpieczeństwa w różnych sferach życia: wzywanie pierwszej pomocy, widoczność na drodze, zachowanie wobec psów, zdrowe odżywianie, bezpieczeństwo na wsi, w gospodarstwie domowym, rośliny lecznicze i trujące, spotkania ze zwierzętami leśnymi, życie bez nienawiści i dyskryminacji. Podczas piątkowego spotkania klasy prezentowały rezultaty swoich badań i działań, dzięki czemu stało się ono swoistym festiwalem bezpieczeństwa. Pokazom dzieci towarzyszyła wystawa fotografii i prac plastycznych stworzonych przez dzieci w trakcie realizacji projektu. Szkoła Podstawowa w Dębskiej Woli pozyskała na ten cel 17005.00 zł, z tego 80% ze środków Wojewody Świętokrzyskiego i 20 % z Gminy Morawica. Wśród wielu słów uznania, jakie padły od gości, którzy odwiedzili w piątek szkołę w Dębskiej Woli, były i takie, że widać, że środki finansowe zostały dobrze wykorzystane. „Projekt Szkoły w Dębskiej Woli został oceniony najwyżej spośród złożonych wniosków. Od początku projekt nam się podobał, jednak efekty i wypracowane rezultaty, które dzisiaj zobaczyliśmy, przerosły nasze oczekiwania.” – powiedziała Pani Kurator Małgorzata Muzoł. Pan Dyrektor Andrzej Martos, dodał, że nawet on nie spodziewał się, jak szeroko można rozwinąć temat bezpieczeństwa.

Przedszkolny konkurs na własnoręcznie wykonaną książeczkę

W grudniu przedszkolaki uczestniczyły w konkursie na własnoręcznie wykonaną książeczkę. Konkurs zorganizowany został w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” – projekt „Czytające przedszkola”. W konkursie udział wzięło dziewięcioro dzieci: Małgosia Pakuła, Gabrysia Paluch, Mateusz Gąsior, Ola Gąsior, Kacper Cieślikiewicz, Lena Mrozicka, Kamil Mrozicki Natalia Tutak, Ksawery Kiełbus. Każdy uczestnik otrzymał dyplom oraz nagrodę. Gratulujemy!

Spotkanie z panem Kosinem – leśniczym z Nadleśnictwa w Daleszycach

Dnia 16.12.2015 roku odbyło się spotkanie z panem Kosinem – leśniczym z Nadleśnictwa w Daleszycach. Spotkanie zorganizowane było w ramach projektu Bezpieczna + przez panią U. Zemstę i panią A. Todorowską dla klasy V i VIb.

Przedszkolaki w bibliotece na spotkaniu z poetką Panią Bogumiłą Izabelą Skórą

7 marca przedszkolaki wybrały się do Biblioteki Publiczno–Szkolnej, gdzie czekała na nich niespodzianka – poetka Pani Bogumiła Izabela Skóra oraz pani Krysia – bibliotekarka. Pani Bogusia przeczytała dzieciom bajkę pod tytułem „Biedronkowo”, którą napisała specjalnie dla dzieci. W czasie czytania pokazała słuchaczom własnoręcznie wykonane ilustracje. Dzieci z zainteresowaniem śledziły losy biedronek. Pani Krysia pokazała dzieciom książeczki znajdujące się w bibliotece, których bohaterami są biedronki. Przedszkolaki pięknie liczyły kropki na biedronkach, zaśpiewały Paniom piosenki o biedronkach i serdecznie podziękowały za spotkanie. Czytanie odbyło się w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” – projekt „Czytające Przedszkola”. Dziękujemy Pani Bogusi i Pani Krysi.

Projekt „Głośno o Szeleście” w ramach programu KULTHURRA

Nasza szkoła po raz trzeci realizuje projekt w ramach programu KULTHURRA organizowanego przez CEO w Warszawie. Jednym z działań projektowych jest przygotowanie dla najmłodszych uczniów książeczek do malowania na temat działalności naszego patrona Jakuba Szelesta. 8 marca autorka projektu p. M. Graczak przeprowadziła wspólnie z bibliotekarkami realizującymi projekt edukacyjny promujący rozwój czytelnictwa p. A. Piwowarską i M. Stawiarz zajęcia w klasie II. P. M. Stawiarz przedstawiła uczniom prezentację na temat budowy książki. P. M. Graczak przybliżyła dzieciom postać patrona szkoły podkreślając jego znaczenie dla naszej małej ojczyzny i szkoły. Z przygotowanych ilustracji uczniowie złożyli książeczki, by pod opieką pani A. Piwowarskiej zaprojektować własną okładkę. W ten sposób każde dziecko stworzyło indywidualną, oryginalną historyjkę obrazkową o życiu i działalności patrona szkoły. Uczniowie z zapałem zabrali się do pracy, a jej efekty można oglądać w bibliotece szkolnej.

Konkurs Ogólnopolski „Przetwarzam, więc jestem” w ramach projektu Odpakowani.pl

Odpakowani.pl to ogólnopolski projekt, którego celem jest ochrona środowiska poprzez wykształcenie w dzieciach nawyku gospodarowania odpadami. Przedsięwzięcie jest realizowane przez wydawnictwo AGA PRESS ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zachęca on do społecznej wrażliwości na problem segregacji i recyklingu zużytych opakowań i aktywnej profilaktyki, by nasza planeta nie stała się górą śmieci. Akcja potrwa do końca czerwca 2016 r. Zatem przez cały rok szkolny 2015/2016 pomysłodawcy projektu, poprzez publikacje w Internecie i w prasie, będą uczyć i radzić, co robić, aby ustrzec Ziemię przed lawiną odpadków oraz wskazywać, jak można ponownie wykorzystać zużyte opakowania i inne śmieci. W ramach projektu Odpakowani.pl w marcu 2016 nasi uczniowie z klas IV-VI wzięli licznie udział w konkursie na wykonanie pracy z odpadów. Uczniowie wykonali prace bardzo ciekawe i efektowne m.in. Kinga Szewczyk (kl. VIb – wiatrak), Aleksandra Kołek (kl. VIa – budka lęgowa), Kinga Zimoch ( kl. IV – wazon na kwiaty), Aleksandra Wróbel (kl. V – puzzle), Lilianna Piłat (kl. VIa – gra zręcznościowa), Wiktoria Kos (kl. IV – karmnik dla ptaków), Małgorzata Konopka (kl. IV – gra scrable), Natalia Baran (kl. Vb – Ferbisie), Alicja Szewczyk (kl. V –piesek Złomek), Dominika Fąfara (kl. V – ekologiczny but), Emilia Świder (kl. V – maskotka Ferbi), Martyna Dziewięcka (kl. VIb – szkatułka na biżuterię), Katarzyna Szewczyk (kl. VIb – wytłaczanka na jajka lub pudełko na drobiazgi), Kacper Tutak (kl. IV – lampa), Daniel Dziewięcki (kl. VIb – kwiatek w wazoniku), Oliwia Dudkiewicz (kl. V – dom z ogródkiem), Natalia Fąfara (kl. VIa – szkatułka z biżuterią).

Konkurs Ogólnopolski „Przetwarzam, więc jestem”

W ramach projektu Odpakowani.pl w marcu 2016 nasi uczniowie z klas IV-VI wzięli licznie udział w konkursie „Przetwarzam, więc jestem” na wykonanie pracy z odpadów. Jedna z uczennic – Alicja Szewczyk z kl. V otrzymała WYRÓŻNIENIE!

Tydzień czytania w przedszkolu i w szkole

Tydzień Czytania to doskonała okazja, aby przypomnieć dorosłym, jak ważne jest głośne czytanie dzieciom. To również zachęcanie uczniów do podjęcia samodzielnej podróży intelektualnej i pokazanie im, że czytanie jest ciekawą formą spędzania wolnego czasu. Z radością obserwowaliśmy ogromne zaangażowanie rodziców naszych przedszkolaków i uczniów w akcję głośnego czytania, jaka odbyła się w dniach 18-22 kwietnia. Pani Dyrektor Irena Bisaga gorąco zachęcała uczniów do sięgania po książki, gdyż jak stwierdziła są one nieodłącznymi przyjaciółmi człowieka. Wybrane książki to nowości, jakie biblioteka szkolna pozyskała w ramach programu „Książki naszych marzeń”. Tydzień głośnego czytania przez rodziców w szkole i w przedszkolu to część projektu edukacyjnego mającego na celu promować czytelnictwo. Wszystkim rodzicom, którzy poświęcili nam swój cenny czas serdecznie dziękujemy! Słowa wdzięczności kierujemy na ręce pań: Eweliny Sadłochy, Anny Pakuły, Lucyny Siekiery, Renaty Dziewięckiej, Wioletty Bukowskiej, Marianny Litwin, Renaty Motyki, Justyny Kuc, Anny Siudak, Anny Wojdy i pana Tomasza Dudka.

Warsztaty w ramach Lokalnego Klubu Kodowania

Dzięki zaangażowaniu pani Wioletty Domagały i biblioteki szkolnej klasy szóste uczestniczyły w warsztatach zachęcających do nauki kodowania. Celem projektu, w którym uczestniczy nasza szkoła jest zainteresowanie młodych osób nauką programowania. Uczestnicy warsztatów mogli się w praktyce przekonać, jak wiele radości może dać tworzenie własnych programów w języku Scratch i ożywienia za ich pomocą robotów Finch. Projekt zrealizowaliśmy we współpracy z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego ze środków Microsoft, w ramach inicjatywy YouthSpark.

Fotograficzny portret naszych czytelników

Podsumowaniem czytelniczych przedsięwzięć w bibliotece szkolnej jest akcja „Zostań twarzą naszej biblioteki”. Chętni uczniowie i nauczyciele promują czytelnictwo poprzez fotografię. Wszystkim śmiałkom, którzy do tej pory wzięli udział w akcji serdecznie dziękujemy! Jednocześnie pragniemy zachęcić wszystkie osoby do dalszego udziału w takiej formie promowania czytelnictwa. Wszystkie zdjęcia zostaną wykorzystane podczas podsumowania projektu czytelniczego w czerwcu. Na zgłoszenia czekamy w bibliotece. Jednocześnie przypominamy, że do końca maja można przesłać zdjęcie na konkurs „Z książką mi do twarzy”. Drodzy Czytelnicy naszej szkolnej biblioteki! Jeśli lubicie czytać, fotografia to Wasza pasja, weźcie udział w konkursie fotograficznym. Szczegóły konkursu umieszczone są w ogłoszeniach, które wiszą w każdej klasie. Zapraszamy do biblioteki!!!

Podsumowanie projektów „Głośno o Szeleście” i „Twarze naszej biblioteki”

16 czerwca odbyło się uroczyste podsumowanie projektu „Głośno o Szeleście” realizowanego przez p. M. Graczak w ramach programu Kulthurra i „Twarze naszej biblioteki” w ramach rządowego programu książki naszych marzeń, który koordynowała p. A. Piwowarska we współpracy z p. M. Stawiarz. Na podsumowaniu gościliśmy Wójta p. M. Burasa, p. T. Badowską, p. M. Parlicką–Słowik, p. J. Węgrzyna, przedstawicieli rodziców. Wspaniale zaprezentowali się w programie artystycznym uczniowie kl. II, III oraz V. Efektem finalnym projektu „Głośno o Szeleście” było stworzenie przez uczennice klasy VIa animacji poklatkowej na temat życia i działalności naszego patrona. Narratorem historii jest uczennica klasy III – A. Śnioch. Zapraszamy do obejrzenia naszego filmu: https://www.youtube.com/watch?v=ytLK_82WQ-c

 

Rok szkolny 2016/2017

Ogólnopolski projekt edukacyjny „BohaterON – włącz historię”

Powstanie warszawskie zapisało się na kartach historii jako jedna z najważniejszych wydarzeń kształtujących polską tożsamość. Było uosobieniem wartości, takich jak patriotyzm, wolność. Powstańcy warszawscy, których jest coraz mniej, zasłużyli na naszą wdzięczność, pamięć i szacunek. „BohaterON – włącz historię” to ogólnopolski projekt patriotyczny, którego celem jest upamiętnienie, uhonorowanie żyjących uczestników powstania. Nauczyciele i uczniowie naszej szkoły włączyli się w akcję wysyłając imienne kartki do sześciu powstańców warszawskich. W ten sposób wykazaliśmy się patriotyczną postawą i złożyliśmy podziękowanie wszystkim, którzy walczyli o wolną Polskę.

Projekt edukacyjny „Patriotyzm jest w nas”

„Patriotyzm oznacza umiłowanie tego, co ojczyste: umiłowanie historii,

tradycji, języka czy samego krajobrazu ojczystego.

Jest to miłość, która obejmuje również dzieła rodaków i owoce ich geniuszu (...)

Ojczyzna jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli i jako taka, jest też

wielkim obowiązkiem.”

Jan Paweł II – „Pamięć i tożsamość”

Cele programu:

- kształtowanie patriotycznych postaw uczniów

- pogłębianie wiedzy o kraju ojczystym i jego historii

- kształtowanie postawy szacunku do kultury i tradycji polskiej, symboliki narodowej, postaci wielkich  Polaków, świąt państwowych, rocznic

- wzmocnienie identyfikacji z miejscem pochodzenia

- tworzenie sytuacji wyzwalających emocjonalny związek z krajem ojczystym przez uczestnictwo w spotkaniach, uroczystościach, konkursach

Termin realizacji:

- cały rok szkolny 2016/2017

- podsumowanie projektu – czerwiec 2017 rok

Formy realizacji:

- spotkania z ciekawymi ludźmi – świadkami historii

- wyjazdy do OMPiO w Kielcach – zwiedzanie muzeum, udział w zajęciach warsztatowych

- przygotowanie akademii z okazji świąt państwowych

- odwiedzanie miejsc pamięci narodowej w najbliższej okolicy

- organizowanie szkolnych konkursów: plastycznego, historycznego, wiedzy o gminie

- udział w gminnym konkursie wiedzy o samorządzie terytorialnym

Program skierowany jest do uczniów Szkoły Podstawowej im. J. Szelesta w Dębskiej Woli.

W bieżącym roku szkolnym zrealizowano następujące działania:

- wyjście uczniów klasy IVa i IVb do Zbrzy, pod pomnik upamiętniający epizod zbrzański z II wojny, zapalenie znicza

DSC07009

- udział w akcji „BohaterON-włącz historię”, wysłanie kartek do powstańców warszawskich

DSC07024

- wyjazd uczniów kl. IVa, IVb i V do OMPiO w Kielcach – zwiedzanie muzeum, udział w zajęciach warsztatowych nt. „Jaki znak Twój? Polskie symbole narodowe”

DSC07333

- wyjazd uczniów kl. VI do OMPiO w Kielcach, zwiedzanie muzeum, udział w zajęciach warsztatowych nt. „Józef Piłsudski, czyn legionowy w województwie świętokrzyskim”

DSC_0086_2

- spotkanie uczniów kl. I-VI z członkami Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznych „Jodła”

DSC07674

Projekt „Edukacja Globalna”

 

Nasza szkoła jako jedna z 10 szkół w województwie świętokrzyskim przystąpiła do realizacji projektu „Edukacja Globalna. Liderzy Edukacji na rzecz rozwoju” 355/2016/M1, współfinansowanym z programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP 2016.

 

Edukacja globalna ma przybliżyć społeczeństwu zagadnienia dotyczące sytuacji uboższych krajów, przyczyny problemów współczesnego świata i wyzwania z tym związane, pokazywać wzajemne zależności między Polakami a mieszkańcami krajów rozwijających się.

Edukacja globalna powinna prowadzić do osobistego zaangażowania na rzecz walki z ubóstwem oraz włączenia się w proces budowania w świecie społeczeństwa opartego na zasadach solidarności, równości i współpracy.

W naszej szkole rozpoczynamy przygodę z edukacją globalną. Przybliżając dzieciom kulturę Azji, Afryki, i Ameryki Południowej i Środkowej, pragniemy ukazywać różnorodność, ale i podobieństwa regionów świata, a przez to – pobudzać do solidarności międzyludzkiej już od najmłodszych lat.

Będziemy realizować wiele działań. Pierwszym z nich jest Tydzień Edukacji Globalnej – 16 listopada – 20 listopada 2016r. Każdy nauczyciel przeprowadzi zajęcia, które wprowadzą w tematykę edukacji globalnej. Wkrótce naszą szkołę odwiedzi wolontariusz pani Marta Kostulska.

O dalszych przedsięwzięciach i efektach naszych działań będziemy informować na stronie szkoły.

 

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronach:

https://www.msz.gov.pl/pl/polityka_zagraniczna/polska_pomoc/edukacja_globalna/

http://www.edukacjaglobalna.ore.edu.pl/pl/a/Projekt-EG-3552016M1

https://www.polskapomoc.gov.pl/Edukacja,globalna,1603.html

 

          

 

  

 

Nasza Szkoła bierze udział w projekcie „Śladami pamięci – uczeń/nauczyciel badaczami historii”

Projekt „Śladami pamięci – uczeń/nauczyciel badaczami historii”, którego organizatorem jest Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, IPN Delegatura w Kielcach, ma na celu wzbudzenie zainteresowania historią naszego regionu i kraju wśród uczniów szkół województwa świętokrzyskiego oraz wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli. Ważnym elementem projektu jest kształtowanie postaw patriotycznych związanych z otwartością, tolerancją i współpracą. W ramach przedsięwzięcia szkolny koordynator projektu p. M. Graczak 18 października wzięła udział w konferencji w Centrum Edukacyjnym IPN Przystanek Historia. Po wyłonieniu grupy projektowej w składzie: A. Ciechanowska, M. Litwin, A. Śnioch, A. Wojciechowska z klasy IVb, uczennice wraz z p. Graczak wzięły udział w spotkaniu warsztatowym dla uczniów i nauczycieli w siedzibie ŚCDN. Nasza grupa projektowa przygotuje do kwietnia 2017r. szkolny projekt pt.: „Sprawiedliwi z regionu świętokrzyskiego”. Powyższym działaniom towarzyszyć będzie wystawa „Samarytanie z Markowej” dotycząca rodziny Ulmów zamordowanej za pomoc Żydom. Przy okazji wyjazdu na warsztaty uczennice udały się pod dawna synagogę w Kielcach, by oddać hołd Polakom odznaczonym medalem Sprawiedliwi wśród narodów świata.

„Sztuka zaangażowania”

„Sztuka zaangażowania” to program rezydencji artystycznych w szkołach w małych miejscowościach organizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Uczniowie przy wsparciu artysty rezydenta zrealizują artystyczne działanie w przestrzeni publicznej prowokując zmianę społeczną w swoim otoczeniu.

Rok szkolny 2017/2018

Znalezione obrazy dla zapytania #SuperKoderzy

„Dziennikarze Przyszłości”

Nasza szkoła bierze udział w Ogólnopolskim Programie #Superkoderzy Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Na potrzeby realizacji zadań programu otrzymaliśmy grant w wysokości 3 tysięcy złotych na zakup sprzętu komputerowego i pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć w ramach wybranej ścieżki: „Dziennikarze przyszłości”. W Programie bierze udział klasa IV pod opieką Liderów Programu pani Doroty Marcinkowskiej i Wioletty Domagały. Uczniowie uczą się programowania w praktyce i pogłębiania wiedzy z danego przedmiotu (języka polskiego). Rozwijają też kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole. Być może w młodych programistach rozbudzą się przyszłe zainteresowania zawodowe.

Program będziemy realizować od października do końca kwietnia 2018 r.