„Nawigacja w każdą pogodę” sposobem na pandemiczne wyzwania w naszej szkole

Nasza szkoła będzie uczestniczyć w inicjatywie profilaktycznej Nawigacja w każdą pogodę. Realizuje ona cele i zadania profilaktyki uniwersalnej oraz promocji zdrowia psychicznego. Jej zadaniem jest wzmocnienie naturalnych zasobów odporności i radzenia sobie z sytuacjami trudnymi i kryzysowymi (zasobów osobistych, rodzinnych i środowiskowych).

Projekt „Nawigacja w każdą pogodę łączy w sobie:

• diagnozę środowiska szkolnego (uczniowie, rodzice, nauczyciele) za pomocą aplikacji internetowej,

• bezpośrednie oddziaływanie profilaktyczne skierowane do uczniów (poprzez wychowawców) uwzględniające wyniki badań diagnostycznych (minimum 5 zajęć),

• spotkanie informacyjne dla rady pedagogicznej (prowadzone przez szkolnego koordynatora NWKP),

• spotkanie informacyjne dla rodziców (prowadzone przez wychowawców).

Celem „Nawigacji w każdą pogodę jest:

1. Zmotywowanie uczniów do ćwiczenia sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych, w tym kryzysowych (m.in: akceptacja uczuć, kierowanie własnymi zachowaniami, szukanie wsparcia, dostrzeganie pozytywów, świadomość własnych celów życiowych, wspieranie innych).

2. Ułatwienie rodzicom i nauczycielom zrozumienia potrzeb młodzieży w różnych sytuacjach życiowych, w tym w sytuacjach kryzysowych.

3. Wzmocnienie przekonania rodziców i nauczycieli o kluczowym znaczeniu ich roli dla skutecznego wspierania kondycji psychicznej uczniów.

4. Poprawa klimatu wzajemnych relacji między uczniami, rodzicami i nauczycielami poprzez wzbudzenie wzajemnej empatii i poczucia solidarności w obliczu wspólnie przeżywanej sytuacji kryzysowej oraz poprzez konkretne i klarowne pokazanie, jak wiele dobra i wzajemnego wsparcia zachodzi między tymi grupami w szkole.

Nawigacja w każdą pogodę będzie realizowana w klasach 6-8, w klasach 4-5 pojawią się elementy profilaktyczne tego projektu.

Koordynator projektu: Anna Piwowarska

Realizacja: Wychowawcy klas

 

Projekt „Kalendarz pełen baśni”

Projekt „Kalendarz pełen baśni” rozwija kreatywność uczniów, pozwala odkryć przyjemność tworzenia, pobudza wrażliwość artystyczną, a także uchyla wrota do bajkowej i baśniowej rzeczywistości wszystkim dzieciom. Podczas zajęć uczniowie poznają klasykę baśni i bajek, stworzą baśniowe ilustracje. Dzięki aktywnemu wykorzystaniu narzędzi TIK (m.in. Emaze, Canva) – uczestnicy projektu staną się projektantami barwnego kalendarza, zaś ich twórcze zmagania znajdą  w wirtualnym salonie sztuki. W ostatnim saloniku wirtualnej wystawy znajdzie się link do pustego szablonu kalendarza, zatem każdy uczeń może stać się współautorem własnej, niepowtarzalnej pracy.

Projekt koordynowany przez Annę Piwowarską i Dagmarę Wojciechowską-Buśluk

 

Projekt Krokus

Projekt Krokus zainicjowany został przez Holocaust Education Trust Ireland. Polskim koordynatorem projektu jest Żydowskie Muzeum Galicja. Krokus. Celem projektu Krokus jest zapoznanie uczniów z tematyką Holokaustu, rozbudzenie w nich świadomości niebezpieczeństw i zagrożeń wynikających z dyskryminacji, uprzedzeń, fanatyzmu, nietolerancji, uwrażliwienie na krzywdę drugiego człowieka. Symbolem projektu są żółte krokusy sadzone przez uczniów. Żółte krokusy upamiętniają dzieci – ofiary Holokaustu.

 

Młodzi w Akcji+

W czasie I semestru bieżącego roku szkolnego uczniowie klasy VIII wezmą udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Młodzi w Akcji+”, w ramach którego zrealizują szereg działań, by poszerzać swoją wiedzę na tematy społeczne.

„Młodzi w akcji +” to ogólnopolski program realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, którego celem jest zachęcenie uczniów do podejmowania działań na rzecz swojego najbliższego otoczenia poprzez realizację projektów społecznych.

Nasz zespół uczniowski przystępując do programu wybrał ścieżkę tematyczną „Seniorzy wokół nas”, zgodnie z którą tworzy własny projekt. W tym semestrze uczniowie uczą się debatować o sprawach lokalnych, tworzyć reportaż o swoich działaniach wpływających na rozwój najbliższej okolicy razem z jej mieszkańcami.

 

Bierzemy udział w projekcie #świętokrzyskieNIEhejtuje

Według badań, hejtu w Internecie doświadcza co czwarty jego użytkownik. Słowna agresja, poniżanie, upokarzanie, szykanowanie, ośmieszanie, obraźliwe memy czy grafiki na dobre zadomowiły się w naszym życiu. Musimy działać wspólnie: rodzice, nauczyciele oraz uczniowie. Nasza szkoła przystępuje do akcji #świętokrzyskieniehejtuje, aby promować pozytywne i świadome wyrażanie swojej opinii zarówno w Intrenecie jak i offline.

W każdej klasie zostaną przeprowadzone warsztaty na temat hejtu. Będziemy rozmawiać m.in. o skutkach negatywnego komentarza i jego wpływie na naszą samoocenę, o tym jak reagować, gdy doświadczamy hejtu oraz gdzie udać się po pomoc.

Inicjatorem akcji jest wojewoda Zbigniew Koniusz oraz Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach.

 

„EKO–SZKOŁA”

„EKO–SZKOŁA” to ogólnopolski projekt edukacyjny skierowany do szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych. Powstał, w celu stworzenia sieci placówek, które poprzez współpracę, będę dzielić się pomysłami, jak kształtować ekologiczną świadomość młodego pokolenia.

 

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała”

W roku szkolnym 2021/22 nasze przedszkole będzie realizowało Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała”. Projekt jest zgodny z obowiązującą Podstawą Programową i kierunkami polityki oświatowej MEN na rok szkolny 2021/22.

Głównym celem projektu jest kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci, uwrażliwienie na piękno, folklor i tradycje Polski oraz poznanie historii, architektury i przyrody swojego regionu.

 

Międzynarodowy Projekt Czytelniczy „Magiczna Moc Bajek”