Wernisaż wystawy fotografii uczestników projektu „Mali odkrywcy, wielkie możliwości”

18 września w BWA w Kielcach odbyło się uroczyste otwarcie wystawy fotograficznej, na której swoje prace prezentowało m. in. szesnaścioro uczniów naszej szkoły oraz nauczycielka naszej szkoły p. M. Graczak. Uczestnicy projektu otrzymali pamiątkowe dyplomy, książki o fotografii. Niezwykłą pamiątką po wakacyjnych warsztatach są katalogi ze zdjęciami uczestników warsztatów. Ta wspaniała przygoda z fotografią, 5 dni profesjonalnych warsztatów pod okiem fotografika p. A. Myśliwca nie doszłaby do skutku, gdyby nie finansowe wsparcie szkoły i otwartość na nietuzinkowe działania p. dyrektor I. Bisagi.

Głośno o Szeleście

W tym roku szkolnym klasa VIa z wychowawczynią p. M. Graczak realizuje w ramach programu Kulthurra projekt „Głośno o Szeleście”, którego celem jest przybliżanie i popularyzowanie w środowisku lokalnym, kraju sylwetki naszego patrona Jakuba Szelesta. W związku z tym nawiązaliśmy współpracę ze szkołą w Krzywem – rodzinnej miejscowości J. Szelesta. Przesłaliśmy pani dyrektor tamtejszej szkoły informacje o życiu i działalności patrona, zdjęcia naszej szkoły, dębu J. Szelesta, domu patrona, tablicy pamiątkowej poświęconej Szelestowi, sztandaru szkoły. Mamy nadzieję, że dzięki tym działaniom dowiemy się więcej o naszym patronie.

Program „Bezpieczna+”

SZANOWNI RODZICE!

Nasza szkoła przystąpiła do promującego bezpieczeństwo programu „Bezpieczna+”. Zwracamy się z prośbą o wskazanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu dzieci, które Państwa zdaniem powinny zostać poruszone w ramach realizacji programu.

Nasze działania:

W ramach realizacji programu „Bezpieczna+” zrealizujemy następujące działania:

I.                   4 godz. szkolenie dla Rady Pedagogicznej.

II.                Bezpiecznie czyli jak? – Małe projekty badawcze – realizowane metodą projektów przez każdą z 8 klas szkolnych (15 godzin x 8 klas w okresie od X do XII 2015, pod opieką nauczyciela, z zaangażowaniem rodziców) – eksploracja przez dzieci najbliższego otoczenia z perspektywy bezpieczeństwa w różnych sferach życia (szkoła, droga, dzikie zwierzęta, moje prawa, wypoczynek, Internet, kontakt z obcymi, konflikty, i inne). Wykorzystane zostaną następujące formy pracy: obserwacja, wywiad, fotografia, animacja poklatkowa, film, zajęcia warsztatowe, lekcje muzealne, wycieczki edukacyjne i inne – do wyboru przez poszczególnych realizatorów małych projektów. Każda klasa realizująca mały projekt przygotuje prezentację jego rezultatów i przedstawi ją podczas imprezy podsumowującej działania, której uczestnikami będzie społeczność lokalna (dzieci, rodzice, zaproszeni goście). Efekty działań projektowych, przy udziale rodziców i wolontariuszy, zostaną zapisane w formie cyfrowej i będą stanowiły Szkolny Elementarz Bezpieczeństwa.

III.             Sztuka i emocje – weekendowe zajęcia warsztatowe dla dzieci i chętnych rodziców, min. 25 uczestników w każdym z 5 dni zajęć (5 dni x 4 godziny, X-XI 2015), prowadzone przez specjalistów, artystów, ludzi z pasją dotyczące wyrażania siebie i swoich emocji poprzez działania twórcze w różnych dziedzinach sztuki, jako alternatywa dla zachowań agresywnych i niekontrolowanego wyrażania złości i gniewu, kształtujące jednocześnie u dzieci i rodziców postawę aktywnego uczestnika i odbiorcy kultury i sztuki.

IV.             Teatr bez przemocy – warsztaty, próby, przygotowanie z dziećmi spektaklu interaktywnego, dotyczącego problemów dzieci w sieci, sposobów ich rozwiązywania i możliwości uzyskania wsparcia. W ramach działania dzieci, we współpracy z psychologiem i opiekunem grupy, opracują scenariusz, bazując na doświadczeniach własnych, tak, aby problemy bohaterów spektaklu byłby rzeczywiste i bliskie odbiorcom. Spektakl będzie narzędziem profilaktycznym i edukacyjnym. Jego celem jest wzmacnianie u odbiorców postaw odpowiedzialnego użytkownika sieci, informacja o tym, co to jest cyberprzemoc, jak się przed nią bronić, od kogo uzyskać wsparcie. Zostanie przedstawiony na podsumowaniu projektu.

V.                Bezpiecznie w Życiu i w Sieci – happening, podsumowanie projektu, uczestnicy – uczniowie nauczyciele, pracownicy szkoły, rodzice, zaproszenie goście, w programie: prezentacja małych projektów (bezpieczeństwo w życiu codziennym), Teatr interaktywny (bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni i przeciwdziałanie przemocy w sieci), konkursy, zabawy dotyczące bezpieczeństwa oraz spotkanie z przedstawicielami policji i informatykami dla rodziców – dotyczące sposobów kontroli i odpowiedzialności karnej za zamieszczane w sieci materiały, praktyczne porady dotyczące świadomego monitorowania aktywności dziecka w sieci, dystrybucja i uzasadnienie użycia gadżetów odblaskowych.

 

WARSZTATY FILMOWE

Projekt ,,Link do przyszłości – zaprogramuj swoją karierę”

Z wielką satysfakcją możemy pochwalić się tym, że nasza szkoła jako jedna z trzech w województwie zakwalifikowała się do projektu ,,Link do przyszłości – zaprogramuj swoją karierę”. Celem projektu jest zainteresowanie młodych osób nauką kodowania, pokazanie, że kodowanie to nie tylko przyszłościowa umiejętność, ale też źródło radości i satysfakcji. W trakcie spotkania z profesjonalistą, Panem Karolem Kaletą nasi uczniowie rozmawiali o tym, czym jest kodowanie oraz stworzyli pierwsze aplikacje, układając komputerowe puzzle. Najwięcej jednak emocji wzbudził jednak wyścig robotów Finch, które zostały własnoręcznie zaprogramowane przez uczniów. Z pewnością była to bardzo radosna lekcja kodowania!

Projekt klasy VIa – „Jestem przeciw dyskryminacji” w ramach programu „Bezpieczna+”

„Współczucie i tolerancja czynią z nas ludzi”

Nora Roberts

Cele:

1. poszerzenie wiedzy na temat:

- mechanizmów powstawania stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji

- przyczyn braku reakcji u świadków tragicznych zdarzeń i przemocy

- sposobów przełamywania bierności

- skutecznej i bezpiecznej interwencji

2. rozwijanie umiejętności uczestników, dotyczących:

- zapobiegania przemocy rówieśniczej motywowanej uprzedzeniami

- kompetencji, związanych z kształtowaniem u uczniów postaw otwartości i tolerancji

Działania:

- 4 listopada 2015 – wyjazd do Ośrodka Edukacyjno- Muzealnego „Świętokrzyski Sztetl”, zwiedzanie dawnej synagogi, udział w warsztatach kuchni żydowskiej, questing  po Chmielniku – „Śladami zabytków dwóch kultur”.

- Ośrodek Edukacyjno-Muzealny ,,Świętokrzyski Sztetl’’ zaprosił nas do uczestnictwa w międzynarodowym projekcie KROKUS organizowanym przez Żydowskie Muzeum Galicja w Krakowie oraz Irlandzkie Towarzystwo Edukacji o Holokauście. 4 listopada uczniowie klasy VI a Szkoły Podstawowej im. Jakuba Szelesta w Dębskiej Woli zasadzili cebulki żółtych krokusów w pobliżu Domu Cienia znajdującego się na terenie cmentarza żydowskiego. Kwiaty, które zakwitną wiosną mają przede wszystkim przypominać półtora miliona  żydowskich dzieci oraz tysiące dzieci innych narodowości zamordowanych w czasie II wojny. Celem projektu KROKUS jest zapoznanie uczniów z tematyką Holokaustu oraz rozbudzenie świadomości i stymulowanie dyskusji dotyczącej problemu dyskryminacji, uprzedzeń i nietolerancji.

- 25 listopada 2015 zajęcia w Muzeum Dialogu Kultur na temat: „Dlaczego różnimy się od siebie?” Celem projektu KROKUS jest zapoznanie uczniów z tematyką Holokaustu oraz rozbudzenie świadomości i stymulowanie dyskusji dotyczącej problemu dyskryminacji, uprzedzeń i nietolerancji żydowskich dzieci oraz tysiące dzieci innych narodowości zamordowanych w czasie Holokaustu. Ich kwitnienie może mieć również inny symboliczny wymiar - krokusy, które przetrwały w ziemi zimę, rozkwitają jako jedne z pierwszych kwiatów, przynosząc nadzieję nadchodzącej wiosny. Kolor kwiatów przypomina także żółte gwiazdy Dawida, które Żydzi zmuszeni byli nosić w wielu okupowanych przez nazistowskie Niemcy krajach. Na terenie okupowanej Polski Żydom nakazano nosić białe opaski z niebieską gwiazdą Dawida. Gwiazda Dawida na ubraniu miała ich napiętnować, upokorzyć, doprowadzić do izolacji od reszty społeczeństwa.

Pierwszaki świecą przykładem

Uczniowie klasy I pod opieką wychowawcy p. W. Terecha w ramach małego projektu badawczego Bezpieczna+ przygotowali na spotkanie z rodzicami prezentację obrazującą jak niebezpieczne jest niestosowanie odblasków. Ta krótka scenka uzmysłowiła rodzicom i samym pierwszakom, że dzięki odblaskom jesteśmy widoczni i bezpieczni na drodze.

Czytające przedszkole

Nasze przedszkole uczestniczy w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” – projekt „Czytające przedszkola”. W ramach akcji wychodzimy do biblioteki, codziennie czytamy dzieciom, czytają dzieciom także zaproszeni goście. Pierwszym naszym gościem była Pani Dyrektor, która przeczytała dzieciom „Rzepkę”. Dziękujemy!

Wernisaż wystawy fotografii i rzeźby

21 listopada w Szkole Podstawowej w Dębskiej Woli odbył się wernisaż otwierający wystawę rzeźby i fotografii pt. „Sztuka i Emocje”. Motywem przewodnim wystawy są emocje, ich indywidualne przeżywanie i wyrażanie. Prace powstały podczas warsztatów artystycznych pod tą samą nazwą realizowanych w szkole w ramach programu MEN Bezpieczna+.

Autorami dzieł są: Ada Baran, Natalia Baran, Sandra Białowąs, Oliwia Dudek, Martynka Dziewięcka, Weronika Dziewięcka, Natalia Fąfara, Zuzia Frączkiewicz, Natalia Frąk, Asia Graczak, Gosia Graczak, Sandra Kasperek, Dawid Kos, Igor Krakowiak, Sylwia Mącznik, Karolina Moskwa, Kuba Motyka, Kuba Mrozicki, Lila Piłat, Agatka Siekiera, Ania Siudak, Matylda Siudak, Ola Smolarczyk, Wiktoria Sułkowska, Kasia Szewczyk, Kinga Szewczyk, Wiktor Wojda. Opiekunem wystawy jest Pani Małgorzata Graczak i Anna Siudak.

Rzeźby i fotografie wzbudziły także wiele emocji wśród odbiorców – dzieci, rodziców, nauczycieli szkoły i zaproszonych gości. Wśród nich byli m.in. Pan Wójt Gminy Morawica Marian Buras wraz z małżonką oraz Prezes Kopalni Wapienia Morawica S.A. z małżonką. Uczuć towarzyszących oglądaniu prac było bardzo wiele. Pojawiły się miłość, wzruszenie, zachwyt, podziw, tęsknota, zrozumienie, niezrozumienie, ciekawość, a nawet niedowierzanie, że autorami tych pięknych dzieł mogą być dzieci. Rozmowy z młodymi artystami przeradzały się niekiedy w zawzięte dyskusje dotyczące interpretacji prac. Jednak dzieci wolne były od obaw. Podczas warsztatów, które prowadzili artyści, dowiedziały się, że obcowanie ze sztuką jest jak budowanie relacji – między twórcą i jego dziełem, między dziełem, a jego odbiorcą. Tworzymy to, co mamy w sobie i patrzymy przez pryzmat własnych doświadczeń i nastrojów. Dlatego te relacje i interpretacje mogą się różnić. Cierpliwie odpowiadały na pytania zwiedzających, pewne tego, że mają prawo odczuwać inaczej.

W uznaniu dla młodych twórców fotografii i rzeźb przyjaciele szkoły przygotowali widowisko poetycko-muzyczne Małe tęsknoty. Z lirycznym repertuarem, wspaniale korespondującym z nastrojem wieczoru, wystąpiły: Renata Dziewięcka (śpiew), Aleksandra Jasiorowska (klawisze), Alicja Lisiak (śpiew), Ula Machnik (taniec), Matylda Siudak (śpiew), Małgorzata Szalińska (słowo poetyckie).

Sztuka i Emocje to cykl warsztatów artystycznych realizowanych w naszej szkole, podczas których dzieci uczą się jak bezpiecznie wyrażać swoje emocje poprzez działania twórcze, to alternatywa dla zachowań agresywnych – powiedziała Pani Dyrektor Irena Bisaga, otwierając sobotni wernisaż. To wielka rzecz, aby we współczesnym systemie edukacji, opartym na testach, średnich, rankingach szkół, spojrzeć na dziecko jak na człowieka, dla którego najważniejsza w życiu wiedza to ta, kim jest, co czuje i jak może to wyrazić, aby nie krzywdzić siebie i innych.

Jak niejednokrotnie podkreślała Pani Dyrektor Bisaga, realizacja tego typu działań możliwa jest dzięki współpracy i zaangażowaniu całej społeczności szkolnej – uczniów, nauczycieli, pozostałych pracowników szkoły i rodziców. Szkoła, którą zarządza, jako jedyna z Gminy Morawica, realizuje projekt w ramach programu Ministerstwa Edukacji Narodowej Bezpieczna+. Powstał z inicjatywy nauczycielek – Pani Małgorzaty Stawiarz i Pani Małgorzaty Graczak. Zarówno Pani Dyrektor, jak i rodzice wsparli autorki projektu i łącząc wspólne pomysły, wiedzę, umiejętności szkoła pozyskała na ten cel 17000,00 zł, z tego 80% ze środków Wojewody Świętokrzyskiego i 20 % z Gminy Morawica. Sztuka i Emocje – warsztaty artystyczne, z których każdy dedykowany jest innej dziedzinie sztuki i prowadzony przez artystę-pasjonata to jeden z pięciu bloków działań przewidzianych w tym projekcie. Pozostałe to szkolenie rady pedagogicznej, Bezpiecznie czyli jak? – małe projekty realizowane przez wszystkie klasy w szkole, Teatr bez przemocy oraz happening pod nazwą Bezpiecznie w życiu i w sieci dla całej społeczności szkolnej. Wszystkie działania dotyczą szeroko pojętego bezpieczeństwa uczniów.

Autorem zdjęć jest p. Andrzej Radomski, do którego kierujemy słowa podziękowania za fotograficzną dokumentację tak ważnego dla naszej szkoły wydarzenia.

Przeciw dyskryminacji – klasa VIa w ramach programu Bezpieczna+

 Kolejnym etapem pracy nad projektem edukacyjnym klasy VIa „Jestem przeciw dyskryminacji” była lekcja na temat „Dlaczego różnimy się od siebie?” w Muzeum Dialogu Kultur w Kielcach.

Trują i leczą – projekt klasy V – Bezpieczna+

24 listopada w ramach realizacji programu Bezpieczna+ uczniowie klasy V pod opieką wychowawczyni p. U. Zemsty i nauczycielki p. A. Jasiorowskiej udali się do Nadleśnictwa Daleszyce. Tam obejrzeli prezentację multimedialną na temat „Leśne rośliny trujące i lecznicze”, przygotowaną przez pana leśniczego p. P. Kosina. Wysłuchali wielu ciekawostek o roślinach, które trują oraz o tych, które leczą. Po tej interesującej lekcji udali się do obiektu edukacyjnego w Niwkach na wspólne ognisko. Dziękujemy p. Kosinowi za przekazane wiadomości i mile spędzony czas.

Klasa VIb „Zwierzęta leśne – bezpieczne spotkania”

Mini projekt, który realizowała klasa VIb w ramach projektu Bezpieczna+.

Cele projektu:

a)      poznanie bezpiecznych zasad postępowania przy spotkaniu z dzikimi zwierzętami najczęściej występującymi w naszym regionie tj. wiewiórki, sarny, lisy, dziki, wilki, sowy, bociany

b)      uświadomienie uczniów jakie niebezpieczeństwo dla nich mogą mieć spotkania z dzikimi zwierzętami:

- wścieklizna

- choroby skórne odzwierzęce

- borelioza

- ukąszenia

- pogryzienia

c)      uwrażliwianie uczniów na to, że należy pomagać rannym lub porzuconym przez rodziców zwierzętom, ale tylko razem z dorosłymi (straż leśna, straż gminna, weterynarz, policja)

Podjęte działania:

a)      wyjazd do „Ptasiego Azylu” w Ostrowie

b)      podziwianie aktualnie przebywających tam zwierząt

c)      pogadanka na temat bezpiecznego zachowania się w czasie spotkań z dzikimi zwierzętami

d)     udział w zajęciach edukacyjnych „O Skrętaczach Języka”- zwierzęta w języku polskim

e)      rozpoznawanie odgłosów ptaków z nagrań

f)       czytanie wierszy „Dzik”, „Lis”, „Wilk”- ostrzeganie o niebezpieczeństwie ze strony zwierząt

g)      dokarmianie zwierząt przebywających w „Ptasim Azylu”

Wyjazd do Centrum Nauki Leonardo da Vinci na warsztaty edukacyjne „Bądź pracowity jak pszczoła”

a)      uświadamianie uczniów o niebezpieczeństwie jadu pszczelego dla zdrowia

b)      poznawanie sposobu wytwarzania miodu

c)      uwrażliwianie na ogromną rolę pszczół w życiu człowieka

d)     wykonywanie „domków” z bambusa dla zagubionych pszczół

Spotkanie z Leśniczym – prezentacja o dzikich zwierzętach.

„Bezpiecznie na wsi mieszkam, bo czyhające zagrożenia znam!”

Cele projektu:

- poznanie zagrożeń, które mogą nas spotkać na wsi

- poznanie zasad bezpiecznego przebywania na podwórku- sprawdzenie co można zrobić, aby było na nim bezpiecznie

- zbadanie zagrożeń wynikających z kontaktów ze zwierzętami – jak prawidłowo opiekować się zwierzętami, jak do nich podchodzić, czego zwierzęta nie lubią, jak reagują na zachowanie człowieka, czego możemy obawiać w kontaktach ze zwierzętami

- zbadanie zagrożeń wynikających z używaniem maszyn rolniczych – czy dziecko może obsługiwać maszyny rolnicze, czym grozi obsługa maszyn przez dzieci, jakie niebezpieczeństwa niesie ze sobą niewłaściwe użytkowanie sprzętów, z jakiej odległości kierowca widzi dziecko zbliżające się do maszyny, jak dobrze zabezpieczyć maszyny przed dziećmi

1. Wycieczka klasy IV do Gospodarstwa Agroturystycznego „Zacisze Leśne” Lisów – Wygwizdów

W ramach projektu „Bezpieczna +” klasa IV w dniu 20.11.2015r odwiedziła Gospodarstwo Agroturystyczne „Zacisze Leśne” w Lisów-Wygwizdów. Chcieliśmy się dowiedzieć jak bezpiecznie opiekować się zwierzętami, czego zwierzęta nie lubią, jak reagują na zachowanie człowieka. Dużą atrakcją było wejście do miniaturowych kozic i owiec, które można było dotknąć oraz dojenie krowy. Pan Paweł Zawadzki, który oprowadzał nas po zwierzyńcu wskazywał jak należy obchodzić się z poszczególnymi zwierzętami, czego można się po nich spodziewać , do których można się zbliżać a do których nie. Wiemy już , że do zwierząt nie wolno podchodzić od tyłu. Wiemy, że hałas powoduje u zwierząt stres i poczucie zagrożenia. Musimy pamiętać , że przestraszone czy spłoszone zwierzę może zachować się nieprzewidywalnie

2. Wyjście do gospodarstwa państwa Marii i Jarosława Litwinów w Dębskiej Woli.

W dniu 04.12.2015r klasa wybrała się pieszo do gospodarstwa Państwa Marii i Jarosława Litwinów w Dębskiej Woli. Celem wyjścia  było sprawdzenie jak bezpieczne obchodzić się z maszynami rolniczymi. Chcieliśmy dowiedzieć się w jaki sposób dbać o sprzęty, jak powinny być zabezpieczone by nie zagrażały zdrowiu i życiu ludzkiemu. Sprawdzaliśmy również widoczność z „zza kierownicy” ciągnika i kombajnu – określaliśmy miejsca, gdzie kierowca nie miał możliwości zobaczyć osób podchodzących do pojazdu. Pan Litwin wyjaśniał dzieciom jak niebezpieczne może być używanie niesprawnych maszyn i nieodpowiednie zabezpieczenie sprzętów doczepianych do ciągnika. Wyjście było też dobrym sposobem poznania zasad prawidłowego poruszania się po drodze.

3. Wizyta w gospodarstwie Państwa Moniki i Grzegorza Zimochów

W dniu 04.12.2015r grupa sprawdzała widoczność z pojazdu (ciągnika), biorąc po uwagę spadki terenu i rodzaj sprzętu. Wiemy, że widoczność ta jest ograniczona, jeżeli człowiek znajduje się na wysokości koła ciągnika.

4. Przygotowanie gazetek klasowych

W ramach projektu wykonali prace rysunkowe nt. „Bezpiecznego obchodzenia się ze zwierzętami” oraz przy współpracy z rodzicami napisali prace „Czy moje podwórko jest bezpieczne?”

Uwaga pies !!! – klasa II –  w ramach projektu Bezpieczna+

Podjęte działania:

a)      Udział w warsztatach z lekarzem weterynarii z Chmielnika. Na warsztatach uczniowie poznali zasady właściwego traktowania zwierząt, jakie nastroje towarzyszą naszym podopiecznym, różne zachowania psa, jego psychikę i sposoby unikania zagrożenia z jego strony, gdzie może uzyskać pomoc, gdy zwierzę jest chore, jakie obowiązki wobec psa ma jego właściciel

b)      wspólnie z wychowawcą ustalono zasady postępowania z psem

c)      wyjazd do Przytuliska dla psów w Lisowie

d)     dzieci dowiedziały się jak zachować się gdy pies atakuje

e)      znalezienie domu  dla bezpańskiego psa , który przebywał na placu szkolnym

 

Bezpieczna+ w klasie III

W ramach programu Bezpieczna+ klasa III realizowała mały projekt „Zdrowe odżywianie”. W ramach projektu klasa podejmowała działania:

- wykonanie piramidy zdrowego żywienia

- wyjazd do Centrum Leonarda da Vinci w Podzamczu Chęcińskim na warsztaty „Wielka wędrówka jedzenia”

- spotkanie z dietetykiem i kucharką

- działania kulinarne: kanapki, sałatki, soczek owocowy

- spotkanie z rodzicami „Razem po zdrowie” – promocja zdrowego stylu życia, wykonanie cudaków z warzyw i owoców, przedstawienie

- ułożenie wiersza o swoich działaniach i zaprezentowanie go podczas prezentacji w dniu podsumowania programu Bezpieczna+

Podsumowanie realizacji projektu Bezpieczna+

11 grudnia Szkoła Podstawowa w Dębskiej Woli zakończyła i podsumowała realizację projektu w ramach Rządowego programu wspomagania w latach 2015 – 2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”. Głównym celem działań prowadzonych w szkole było zwiększenie świadomości społeczności szkolnej w szeroko pojętej sferze bezpieczeństwa oraz pokazanie dzieciom atrakcyjnych form zdobywania wiedzy poprzez zastosowanie nowatorskich rozwiązań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów. Staraliśmy się o uwzględnienie kwestii bezpieczeństwa w różnych obszarach życia, ponieważ nie istnieje coś takiego, jak częściowe poczucie bezpieczeństwa – powiedziała Pani Irena Bisaga, dyrektor szkoły, przedstawiając projekt zebranym gościom, wśród których, obok członków społeczności szkolnej, znaleźli się: Małgorzata Muzoł, Świętokrzyski Kurator Oświaty, Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Andrzej Martos oraz Pani Ewa Mazurek – pracownik tego Wydziału i jednocześnie opiekun konkursu, Marcin Dziewięcki - Zastępca Wójta Gminy Morawica, Teresa Badowska – Dyrektor Centrum Kultury w Morawicy oraz dyrektorzy szkół z Gminy Morawica. Realizacja projektu trwała 2 miesiące, działania prowadzone były w 5 blokach tematycznych: szkolenie Rady Pedagogicznej – skuteczne reagowanie na agresję i przemoc, Bezpiecznie czyli jak? – małe projekty klasowe na temat bezpieczeństwa w różnych sferach życia, Sztuka i Emocje – warsztaty artystyczne rozwijające umiejętność bezpiecznego wyrażania emocji poprzez działania twórcze, Teatr bez przemocy – spektakl interaktywny o przemocy w sieci, Bezpiecznie w życiu i w sieci – happening podsumowujący projekt. W toku realizacji współpracowano ze specjalistami i artystami. W działania bardzo aktywnie włączyli się rodzice i wszyscy nauczyciele i uczniowie szkoły. Łącznie zrealizowano 180 godzin zajęć pozalekcyjnych w różnych formach: warsztatów prowadzonych przez artystów, specjalistów, wycieczek edukacyjnych, wywiadów terenowych, ćwiczeń praktycznych, spotkań ze specjalistami, konkursów, pracy technikami dramowymi, metodą projektów badawczych. Zajęcia realizowali m.in. Olga Kałagate – reżyser filmowy, Urszula Święcicka – rzeźbiarka, wykładowca ASP w Warszawie, Magdalena Leśniak – malarka, pracownik BWA w Kielcach, Izabela Łazarczyk-Kaczmarek, krytyk i historyk sztuki, pracownik BWA w Kielcach, Urszula Machnik – aktorka i tancerka, absolwentka Krakowskich Szkół Artystycznych SPOT, Małgorzata Szalińska – polonistka, twórczyni wielu spektakli teatralnych i wydarzeń artystycznych dla dzieci i młodzieży, Dariusz Siudak – praktyk dramy z Ośrodka Terapii Uzależnień Nasz Dom. W działania bardzo aktywnie włączyli się rodzice. Pan Krzysztof Dziewięcki przeprowadził spotkanie dotyczące pułapek uzależnienia, Pani Dagmara Wojciechowska – Buśluk podzieliła się z dziećmi i nauczycielami swoją wiedzą na temat zdrowego stylu życia. Każda klasa w szkole wraz ze swoim wychowawcą zrealizowała mały projekt badawczy. Działanie polegało na badaniu najbliższego otoczenia pod względem bezpieczeństwa w różnych sferach życia: wzywanie pierwszej pomocy, widoczność na drodze, zachowanie wobec psów, zdrowe odżywianie, bezpieczeństwo na wsi, w gospodarstwie domowym, rośliny lecznicze i trujące, spotkania ze zwierzętami leśnymi, życie bez nienawiści i dyskryminacji. Podczas piątkowego spotkania klasy prezentowały rezultaty swoich badań i działań, dzięki czemu stało się ono swoistym festiwalem bezpieczeństwa. Pokazom dzieci towarzyszyła wystawa fotografii i prac plastycznych stworzonych przez dzieci w trakcie realizacji projektu. Szkoła Podstawowa w Dębskiej Woli pozyskała na ten cel 17005.00 zł, z tego 80% ze środków Wojewody Świętokrzyskiego i 20 % z Gminy Morawica. Wśród wielu słów uznania, jakie padły od gości, którzy odwiedzili w piątek szkołę w Dębskiej Woli, były i takie, że widać, że środki finansowe zostały dobrze wykorzystane. „Projekt Szkoły w Dębskiej Woli został oceniony najwyżej spośród złożonych wniosków. Od początku projekt nam się podobał, jednak efekty i wypracowane rezultaty, które dzisiaj zobaczyliśmy, przerosły nasze oczekiwania.” – powiedziała Pani Kurator Małgorzata Muzoł. Pan Dyrektor Andrzej Martos, dodał, że nawet on nie spodziewał się, jak szeroko można rozwinąć temat bezpieczeństwa.

Przedszkolny konkurs na własnoręcznie wykonaną książeczkę

W grudniu przedszkolaki uczestniczyły w konkursie na własnoręcznie wykonaną książeczkę. Konkurs zorganizowany został w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” – projekt „Czytające przedszkola”. W konkursie udział wzięło dziewięcioro dzieci: Małgosia Pakuła, Gabrysia Paluch, Mateusz Gąsior, Ola Gąsior, Kacper Cieślikiewicz, Lena Mrozicka, Kamil Mrozicki Natalia Tutak, Ksawery Kiełbus. Każdy uczestnik otrzymał dyplom oraz nagrodę. Gratulujemy!

Spotkanie z panem Kosinem – leśniczym z Nadleśnictwa w Daleszycach

Dnia 16.12.2015 roku odbyło się spotkanie z panem Kosinem – leśniczym z Nadleśnictwa w Daleszycach. Spotkanie zorganizowane było w ramach projektu Bezpieczna + przez panią U. Zemstę i panią A. Todorowską dla klasy V i VIb.

Przedszkolaki w bibliotece na spotkaniu z poetką Panią Bogumiłą Izabelą Skórą

7 marca przedszkolaki wybrały się do Biblioteki Publiczno–Szkolnej, gdzie czekała na nich niespodzianka – poetka Pani Bogumiła Izabela Skóra oraz pani Krysia – bibliotekarka. Pani Bogusia przeczytała dzieciom bajkę pod tytułem „Biedronkowo”, którą napisała specjalnie dla dzieci. W czasie czytania pokazała słuchaczom własnoręcznie wykonane ilustracje. Dzieci z zainteresowaniem śledziły losy biedronek. Pani Krysia pokazała dzieciom książeczki znajdujące się w bibliotece, których bohaterami są biedronki. Przedszkolaki pięknie liczyły kropki na biedronkach, zaśpiewały Paniom piosenki o biedronkach i serdecznie podziękowały za spotkanie. Czytanie odbyło się w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” – projekt „Czytające Przedszkola”. Dziękujemy Pani Bogusi i Pani Krysi.

Projekt „Głośno o Szeleście” w ramach programu KULTHURRA

Nasza szkoła po raz trzeci realizuje projekt w ramach programu KULTHURRA organizowanego przez CEO w Warszawie. Jednym z działań projektowych jest przygotowanie dla najmłodszych uczniów książeczek do malowania na temat działalności naszego patrona Jakuba Szelesta. 8 marca autorka projektu p. M. Graczak przeprowadziła wspólnie z bibliotekarkami realizującymi projekt edukacyjny promujący rozwój czytelnictwa p. A. Piwowarską i M. Stawiarz zajęcia w klasie II. P. M. Stawiarz przedstawiła uczniom prezentację na temat budowy książki. P. M. Graczak przybliżyła dzieciom postać patrona szkoły podkreślając jego znaczenie dla naszej małej ojczyzny i szkoły. Z przygotowanych ilustracji uczniowie złożyli książeczki, by pod opieką pani A. Piwowarskiej zaprojektować własną okładkę. W ten sposób każde dziecko stworzyło indywidualną, oryginalną historyjkę obrazkową o życiu i działalności patrona szkoły. Uczniowie z zapałem zabrali się do pracy, a jej efekty można oglądać w bibliotece szkolnej.

Konkurs Ogólnopolski „Przetwarzam, więc jestem” w ramach projektu Odpakowani.pl

Odpakowani.pl to ogólnopolski projekt, którego celem jest ochrona środowiska poprzez wykształcenie w dzieciach nawyku gospodarowania odpadami. Przedsięwzięcie jest realizowane przez wydawnictwo AGA PRESS ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zachęca on do społecznej wrażliwości na problem segregacji i recyklingu zużytych opakowań i aktywnej profilaktyki, by nasza planeta nie stała się górą śmieci. Akcja potrwa do końca czerwca 2016 r. Zatem przez cały rok szkolny 2015/2016 pomysłodawcy projektu, poprzez publikacje w Internecie i w prasie, będą uczyć i radzić, co robić, aby ustrzec Ziemię przed lawiną odpadków oraz wskazywać, jak można ponownie wykorzystać zużyte opakowania i inne śmieci. W ramach projektu Odpakowani.pl w marcu 2016 nasi uczniowie z klas IV-VI wzięli licznie udział w konkursie na wykonanie pracy z odpadów. Uczniowie wykonali prace bardzo ciekawe i efektowne m.in. Kinga Szewczyk (kl. VIb – wiatrak), Aleksandra Kołek (kl. VIa – budka lęgowa), Kinga Zimoch ( kl. IV – wazon na kwiaty), Aleksandra Wróbel (kl. V – puzzle), Lilianna Piłat (kl. VIa – gra zręcznościowa), Wiktoria Kos (kl. IV – karmnik dla ptaków), Małgorzata Konopka (kl. IV – gra scrable), Natalia Baran (kl. Vb – Ferbisie), Alicja Szewczyk (kl. V –piesek Złomek), Dominika Fąfara (kl. V – ekologiczny but), Emilia Świder (kl. V – maskotka Ferbi), Martyna Dziewięcka (kl. VIb – szkatułka na biżuterię), Katarzyna Szewczyk (kl. VIb – wytłaczanka na jajka lub pudełko na drobiazgi), Kacper Tutak (kl. IV – lampa), Daniel Dziewięcki (kl. VIb – kwiatek w wazoniku), Oliwia Dudkiewicz (kl. V – dom z ogródkiem), Natalia Fąfara (kl. VIa – szkatułka z biżuterią).

Konkurs Ogólnopolski „Przetwarzam, więc jestem”

W ramach projektu Odpakowani.pl w marcu 2016 nasi uczniowie z klas IV-VI wzięli licznie udział w konkursie „Przetwarzam, więc jestem” na wykonanie pracy z odpadów. Jedna z uczennic – Alicja Szewczyk z kl. V otrzymała WYRÓŻNIENIE!

Tydzień czytania w przedszkolu i w szkole

Tydzień Czytania to doskonała okazja, aby przypomnieć dorosłym, jak ważne jest głośne czytanie dzieciom. To również zachęcanie uczniów do podjęcia samodzielnej podróży intelektualnej i pokazanie im, że czytanie jest ciekawą formą spędzania wolnego czasu. Z radością obserwowaliśmy ogromne zaangażowanie rodziców naszych przedszkolaków i uczniów w akcję głośnego czytania, jaka odbyła się w dniach 18-22 kwietnia. Pani Dyrektor Irena Bisaga gorąco zachęcała uczniów do sięgania po książki, gdyż jak stwierdziła są one nieodłącznymi przyjaciółmi człowieka. Wybrane książki to nowości, jakie biblioteka szkolna pozyskała w ramach programu „Książki naszych marzeń”. Tydzień głośnego czytania przez rodziców w szkole i w przedszkolu to część projektu edukacyjnego mającego na celu promować czytelnictwo. Wszystkim rodzicom, którzy poświęcili nam swój cenny czas serdecznie dziękujemy! Słowa wdzięczności kierujemy na ręce pań: Eweliny Sadłochy, Anny Pakuły, Lucyny Siekiery, Renaty Dziewięckiej, Wioletty Bukowskiej, Marianny Litwin, Renaty Motyki, Justyny Kuc, Anny Siudak, Anny Wojdy i pana Tomasza Dudka.

Warsztaty w ramach Lokalnego Klubu Kodowania

Dzięki zaangażowaniu pani Wioletty Domagały i biblioteki szkolnej klasy szóste uczestniczyły w warsztatach zachęcających do nauki kodowania. Celem projektu, w którym uczestniczy nasza szkoła jest zainteresowanie młodych osób nauką programowania. Uczestnicy warsztatów mogli się w praktyce przekonać, jak wiele radości może dać tworzenie własnych programów w języku Scratch i ożywienia za ich pomocą robotów Finch. Projekt zrealizowaliśmy we współpracy z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego ze środków Microsoft, w ramach inicjatywy YouthSpark.

Fotograficzny portret naszych czytelników

Podsumowaniem czytelniczych przedsięwzięć w bibliotece szkolnej jest akcja „Zostań twarzą naszej biblioteki”. Chętni uczniowie i nauczyciele promują czytelnictwo poprzez fotografię. Wszystkim śmiałkom, którzy do tej pory wzięli udział w akcji serdecznie dziękujemy! Jednocześnie pragniemy zachęcić wszystkie osoby do dalszego udziału w takiej formie promowania czytelnictwa. Wszystkie zdjęcia zostaną wykorzystane podczas podsumowania projektu czytelniczego w czerwcu. Na zgłoszenia czekamy w bibliotece. Jednocześnie przypominamy, że do końca maja można przesłać zdjęcie na konkurs „Z książką mi do twarzy”. Drodzy Czytelnicy naszej szkolnej biblioteki! Jeśli lubicie czytać, fotografia to Wasza pasja, weźcie udział w konkursie fotograficznym. Szczegóły konkursu umieszczone są w ogłoszeniach, które wiszą w każdej klasie. Zapraszamy do biblioteki!!!

Podsumowanie projektów „Głośno o Szeleście” i „Twarze naszej biblioteki”

16 czerwca odbyło się uroczyste podsumowanie projektu „Głośno o Szeleście” realizowanego przez p. M. Graczak w ramach programu Kulthurra i „Twarze naszej biblioteki” w ramach rządowego programu książki naszych marzeń, który koordynowała p. A. Piwowarska we współpracy z p. M. Stawiarz. Na podsumowaniu gościliśmy Wójta p. M. Burasa, p. T. Badowską, p. M. Parlicką–Słowik, p. J. Węgrzyna, przedstawicieli rodziców. Wspaniale zaprezentowali się w programie artystycznym uczniowie kl. II, III oraz V. Efektem finalnym projektu „Głośno o Szeleście” było stworzenie przez uczennice klasy VIa animacji poklatkowej na temat życia i działalności naszego patrona. Narratorem historii jest uczennica klasy III – A. Śnioch. Zapraszamy do obejrzenia naszego filmu: https://www.youtube.com/watch?v=ytLK_82WQ-c