Projekt „Szlakiem krzyży pancernych. Bitwa i dziedzictwo gminy Morawica”

 

 

W czasach, gdy chmury wojny przesłoniły niebo, gmina Morawica stała się świadkiem dramatycznych chwil, które przeszły do historii Polski. Wspomnienia bitwy pancernej, która rozegrała się w styczniu 1945 r., wciąż ukryte są w zakamarkach tej ziemi, jak strzępy zapomnianej epopei. Krzyże pancerne, zbudowane z elementów pozbieranych z pól bitewnych, stanowią nie tylko memento przeszłości, lecz także przypominają o nieuchronnej potrzebie pojednania i zgody. Ich obecność na naszej ziemi, gdzie kiedyś huczały armaty i szalała wojenna burza, jest jak symboliczne zawołanie, by zamiast broni wznosić mosty, zamiast wojny, szerzyć pokój i wzajemne zrozumienie. Po 78 latach, rzeka Czarna Nida odsłoniła światu legendarny czołg Bergepanther. Ten majestatyczny znak z przeszłości, który przez dziesięciolecia tkwił w głębinach, niespodziewanie pojawił się na powierzchni, jakby chcąc przypomnieć o swym istnieniu i o znaczeniu, jakie miał w historii tych ziem. To odkrycie przywołuje wspomnienia dawnych dni i ukazuje, że historia gminy Morawica, chociaż często zagubiona w nurtach czasu, wciąż potrafi zaskakiwać i inspirować… Wyruszamy, by zgłębić tajemnicę legendarnej Pantery i uczcić dziedzictwo przodków, które wciąż żyje w naszych sercach  i umysłach.

W pogoni za Panterą! Rozkład naszych manewrów podczas projektu:

1.         Odkrywcy tajemnic w lokalnych archiwach.

Eksploracja Archiwum Państwowego w Kielcach – odnajdujemy dokumentację historyczną związaną z bitwą pancerną w gminie Morawica. Ten etap projektu pozwoli nam odkryć zapomniane historie, dokumenty, fotografie oraz inne artefakty, które mogą być cennym źródłem informacji o naszego przeszłości regionu.

2.         Warsztaty w terenie  z ekspertem na szlaku krzyży pancernych.

W trakcie warsztatów z ekspertem, rodzice i dzieci będą pracować razem nad konkretnymi zadaniami, przejdziemy questing oraz zintegrujemy się z historią w tle.

3.         Historie rodzinne z bitwą pancerną w tle.

Napiszemy opowieść, uwzględniając wybrane faktograficzne elementy historii. Wykorzystamy elementy storytellingu. Opowieść znajdzie się potem na wystawie dotyczącej bitwy pancernej.

4.         Cyfrowa ekspedycja po pancernym dziedzictwie gminy Morawica.

Warsztaty w genially – zaprojektowanie gry o bitwie pancernej w gminie Morawica. Tworzenie wystawy cyfrowej oraz stacjonarnej o pasjonującej historii lokalnej.

5.         W pogoni za czołgiem Pantera!

Wycieczka do Muzeum Wojska Polskiego, gdzie został przewieziony czołg wydobyty z Czarnej Nidy. Warsztaty „Co nosił żołnierz polski w plecaku podczas II wojny światowej?”

6.         Spotkanie z pancerną historią gminy Morawica.

Podsumowanie projektu. Zaproszenie osób współpracujących przy projekcie, społeczności szkolnej. Występy artystyczne. Prezentacja wystawy stacjonarnej na temat bitwy pancernej w gminie Morawica.

 

Pomysłodawczynią oraz koordynatorką projektu jest Anna Piwowarska. Grupa projektowa obejmuje klasy IV, V, chętne osoby z pozostałych klas.

 

Projekt „Szlakiem krzyży pancernych. Bitwa i dziedzictwo gminy Morawica” nagrodzony grantem na realizację od Edukacyjnej Fundacji im. Romana Czerneckiego we współpracy z Fundacją Szkoła z Klasą

 

 

Projekt „Szlakiem krzyży pancernych: Bitwa i dziedzictwo gminy Morawica” otrzymał grant w kwocie 4500 zł na realizację od Edukacyjnej Fundacji im. Romana Czerneckiego we współpracy z Fundacją Szkoła z Klasą. Fundacja Szkoła z Klasą, założona w 2015 roku, jest organizacją pozarządową specjalizującą się w edukacji, wywodzącą się z programu Szkoła z Klasą, działającego od 2002 roku.

Projekt skupia się na rozwijaniu kompetencji społecznych i obywatelskich poprzez realizację działań terenowych, zaangażowanie rodziców, mieszkańców oraz współpracę z lokalną społecznością. Rekrutacja do projektu przebiegała dwuetapowo, z pierwszym etapem trwającym od 24 sierpnia do osiągnięcia limitu 300 zgłoszeń. Do drugiego etapu zakwalifikowało się 75 projektów, które zostały ocenione przez Komisję Ekspertów, a ostatecznie do programu Edukacja Inspiracja zakwalifikowało się 30 osób.

Koordynatorka projektu, Anna Piwowarska uczestniczyła w spotkaniu w Warszawie poświęconym omówieniu szczegółów projektu oraz planowaniu działań. Spotkanie to stanowiło istotny etap w przygotowaniach do realizacji projektu „Szlakiem krzyży pancernych: Bitwa i dziedzictwo gminy Morawica”, umożliwiając zdobycie dodatkowej wiedzy i wsparcia dla przedsięwzięcia.

 

Poniżej link do strony: Fundacja Szkoła z Klasą

https://www.szkolazklasa.org.pl/siodme-spotkanie-sieciujace-programu-edukacja-inspiracja/

 

 

„Przyjaciele Zippiego”

 

 

„Przyjaciele Zippiego” to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci w wieku 5-8 lat. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci. Projekt realizuje klasa II z wych. p. A. Kędzior. Koordynatorem działań jest p. M. Graczak.

 

Projekt Krokus

 

 

Projekt Krokus zainicjowany został przez Holocaust Education Trust Ireland. Polskim koordynatorem projektu jest Żydowskie Muzeum Galicja. Krokus. Celem projektu Krokus jest zapoznanie uczniów z tematyką Holokaustu, rozbudzenie w nich świadomości niebezpieczeństw i zagrożeń wynikających z dyskryminacji, uprzedzeń, fanatyzmu, nietolerancji, uwrażliwienie na krzywdę drugiego człowieka. Symbolem projektu są żółte krokusy sadzone przez uczniów. Żółte krokusy upamiętniają dzieci – ofiary Holokaustu. Koordynator projektu: M. Graczak, M. Pacholec, W. Domagała.

 

Projekt StoryLab – laboratorium opowieści w klasie V

 

 

„StoryLab” to autorski projekt edukacyjny, który koncentruje się na rozwijaniu umiejętności tworzenia opowieści z wykorzystaniem aktywnych metod pracy z uczniem.

Główne cele projektu:

1. Promowanie kreatywności i wyobraźni poprzez zachęcanie uczestników do tworzenia własnych opowieści oraz wspólne rozwijanie projektów, co sprzyja rozwojowi wyobraźni.

2. Wspieranie umiejętności pracy w grupie poprzez wymianę pomysłów, współtworzenie projektów oraz budowanie relacji zespołowych.

3. Kształtowanie umiejętności tworzenia treści cyfrowych, w tym blogów i podcastów.

4. Budowanie wspólnoty literackiej i kultury czytelniczej w szkole poprzez wspólne tworzenie książki zawierającej opowieści uczniów.

Działania projektowe, z którymi zmierzą się uczniowie klasy piątej to:

Warsztaty z elementami storytellingu: Organizacja cyklu warsztatów, podczas których uczniowie będą uczyć się technik twórczego pisania. Wszystko to w oparciu o aktywne metody pracy: karty i kostki opowieści, stolikowe gry storytellingowe, storyboarding (przygotowanie ilustracji lub graficznych reprezentacji kluczowych momentów opowieści na planszach, co pomaga w zrozumieniu struktury narracji).

Tworzenie audiobooków: Zachęcanie uczniów do nagrywania audiobooków swoich opowieści, co pozwoli na rozwijanie ich umiejętności prezentacji i wyrażania siebie.

Tworzenie książki: Zachęcanie uczniów do wspólnego tworzenia książki zawierającej ich opowieści (lub jedną opowieść utworzoną podczas warsztatów). Książka będzie wydana i udostępniona w bibliotece szkolnej.

Kształtowanie kompetencji cyfrowych: zakładanie bloga, nagrywanie podcastów, obróbka cyfrowa i montaż krótkiego filmu. Wszystko po to, aby utrwalać opowieści uczniów oraz aktywizować ich do twórczej pracy.

Pomysłodawcą i koordynatorem projektu jest Anna Piwowarska.

 

Nasza placówka w roku szkolnym 2023/2024 bierze udział w Międzynarodowym Projekcie Czytelniczym „Magiczna Moc Bajek”

 

 

 

Autorski projekt edukacyjny „Emocje w pastelach”

 

 

Celem projektu „Emocje w Pastelach” jest rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych u najmłodszych dzieci. Poprzez kreatywne i terapeutyczne zajęcia, dzieci będą miały okazję zgłębiać swoje emocje, zdobywać umiejętności rozpoznawania uczuć u siebie i innych, a także budować zdrowe relacje społeczne.

Cele szczegółowe projektu:

1. Wspieranie rozwoju empatii i umiejętności rozumienia uczuć innych.

2. Uczenie dzieci wyrażania swoich emocji w sposób konstruktywny i bez przemocy.

3. Zwiększenie samoświadomości emocjonalnej dzieci.

4. Tworzenie bezpiecznej przestrzeni do wyrażania i dzielenia się emocjami.

5. Zachęcanie do kreatywnego wyrażania uczuć poprzez sztukę i wyrażanie siebie w twórczy sposób.

Metody pracy:

Projekt opiera się na kreatywnych i interaktywnych zajęciach prowadzonych przez pedagoga szkolnego i specjalnego – p. Annę Piwowarską i psychologa – p. M Stachurę. Wykorzystane zostaną autorskie materiały, takie jak bajki terapeutyczne i malowanki, aby pomóc dzieciom zrozumieć i wyrazić swoje emocje w sposób dostosowany do ich wieku i potrzeb. Malowanie pastelami stanie się narzędziem do terapeutycznego wyrażania uczuć. Po sesjach malowania dzieci będą miały czas na dyskusje i rozmowy na temat swoich obrazów oraz emocji, jakie reprezentują. Pedagog i psycholog będą wspierać dzieci w rozwijaniu umiejętności wyrażania i rozumienia swoich uczuć. Projekt „Emocje w Pastelach” zakłada elastyczność i dostosowanie do indywidualnych potrzeb dzieci. Grupa uczestników będzie miała często wpływ na rozwijające się tematy zajęć oraz na kreację bohatera bajki terapeutycznej. To oznacza, że treści i działania projektu będą dostosowywane do bieżących potrzeb i zainteresowań dzieci, co pozwoli im lepiej zrozumieć i radzić sobie ze swoimi emocjami.